“Als de politie vraagt om daarmee te helpen en denkt dat De Graafschap een rol kan spelen, dan doe je dat uiteraard”, zegt algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp, die niet twijfelde om de samenwerking aan te gaan. Onder meer met een spandoek, de reclameboarding en het dragen van speciale shirts door spelers en arbitrage wordt rond de wedstrijd
tegen FC Dordrecht aandacht gevraagd voor de moordzaak. De politie koos voor De Graafschap als partner om zo de haarvaten van de samenleving te bereiken. Er wordt wel gewed op meerdere paarden, zo schreef Xander de Buisonje een lied en besteedde Opsporing Verzocht aandacht aan de zaak.
Het mediaoffensief rond de coldcase Sem Vijverberg ging enkele weken geleden van start en leverde tot nu toe een vijftigtal tips op. “Een groot aantal”, vindt politiewoordvoerder Sven Strijbosch. “Dat betekent voor ons aan de bak. We gaan de tips stuk voor stuk uitlopen en kijken in hoeverre ze bruikbaar zijn. Dan hopen we dichter bij de mensen te komen die betrokken zijn geweest bij het achterlaten van Sem in het koude water. Mocht dat niet lukken, sluiten we de zaak niet. Dan blijven we er bovenop zitten, maar we hopen de zaak nu op te kunnen lossen.”
‘Het maakt wel indruk’Ook binnen de spelersgroep is de dood van baby Sem Vijverberg en de zoektocht naar antwoorden onderwerp van gesprek. “Ik heb zelf een dochter met twee kleine kinderen”, zegt trainer Mike Snoei. “Dus je kan je er heel veel bij voorstellen. Het maakt wel indruk.” Ostendorp hoopt dat de inzet van de club iets oplevert: “Ik word er veel op aangesproken in de stad en mensen vinden het goed dat we het doen. Het gaat uiteindelijk om deze zaak en ik hoop zo dat de politie in staat zal worden gesteld om dit op te lossen.”
Foto: REGIO8