"Met name met slecht weer, dan denk je als voetganger: 'Die automobilist heeft mij wel gezien als ik oversteek'. Maar niet dus", aldus Els Bakker van Terborgs Belang. "De verlichting van de huidige lantaarnpalen is erg slecht. De vorige lantaarnpalen schenen ook zijwaarts uit en de huidige doen dat niet meer. Daardoor zijn voetgangers slechter zichtbaar voor de automobilist." De verticale aanstraalverlichting bestaat uit palen die in de grond worden geplaatst naast het zebrapad. Doordat de lampen van de zijkant op de voetgangers schijnen, zijn deze beter zichtbaar. Ook zit er volgens Bakker nog een staaltje techniek in die de veiligheid ten goede komt. "Er zitten thermische camera's in", legt Bakker uit. "Als voetgangers dichterbij komen, dan springt het licht aan en zijn ze beter zichtbaar."
Terborgs Belang zet zich al meer dan tien jaar in voor de verkeersveiligheid op het beruchte plein, waar regelmatig aanrijdingen plaatsvinden. Onlangs presenteerden leerlingen van het Ulenhofcollege hun oplossingen voor de verkeerssituatie op het Terborgse plein, maar tot onvrede van Bakker betitelde Oude IJsselstreek het plan als onhaalbaar. "Die leerlingen hebben een drietal voorstellen gedaan", aldus Bakker. "Ze mochten echt 'out of the box' denken. Als ze dan met voorstellen komen, dan verwacht je ook dat er wat mee gedaan wordt. Dat vond ik erg jammer. Wethouder Ankersmit gaf aan dat ze het mooie voorstellen vond, maar dat het praktisch niet haalbaar was en dat er geen geld voor was."
Duurt te lang
De gemeente wil over twee jaar, bij de reconstructie van de N335 tussen Zeddam en Etten, het Sint Jorisplein meenemen bij het meten van de effecten van de verkeersstromen. Bakker vindt echter dat op korte termijn nog het een en ander opgepakt moet worden: "Het duurt gewoon te lang. Het is tijd voor actie."
Foto: REGIO8