“We hebben voor deze gelegenheid de Achterhoekse vlag aangepast met een hart erin”, aldus Hendrik Jan Lovink, organisator van de Zwarte Cross. Het betreft een digitale variant van de vlag: “Eigenlijk om iedereen een hart onder de riem te steken. We willen iedereen oproepen om op Facebook zijn kader aan te passen en op Instagram in de story’s #samensterk te gebruiken. Om zo zoveel mogelijk het woord en positiviteit te verspreiden.” Al het materiaal is copyright-vrij te downloaden en te gebruiken. De twee partijen geven zo aan iedereen de mogelijkheid om zelf iets te verzinnen om de #samensterk boodschap uit te dragen. “Dat is namelijk het idee achter dit initiatief”, legt hoofdredacteur Joost Jonker van REGIO8 uit. “Het is voor iedereen een kleine moeite om zijn solidariteit te tonen, maar als we het met zijn allen doen wordt het een heel groot, luid en sterk signaal.” In dat kader zal huis-aan-huisblad Achterhoek Nieuws volgende week in al haar edities een grote versie van de vlag drukken, die mensen dan achter hun ramen kunnen plakken.
Ook andere bedrijven worden opgeroepen om aan te sluiten bij de #samensterk-beweging. Zo is het mogelijk om bedrijfslogo’s aan te passen. “Onze ontwerpers zitten nu werkloos op kantoor en die zeiden ‘Kom maar op met je logo’s, we maken er ergens een mooi hartje in!’”, aldus Lovink. “Het lijkt mij supercool om het overal terug te zien. Zo proberen we alle initiatieven te steunen.” De website is vanaf vrijdagavond online, waar ook een selectie van alle uitingen op te zien zal zijn. “We hebben zowel bij REGIO8 als bij de Zwarte Cross gemerkt dat de Achterhoek heel creatief is”, stelt Jonker. “Dus we zijn ook zeer benieuwd op welke manier mensen dit allemaal gaan oppakken.”
Om je aan te sluiten bij het initiatief, voor uitleg hoe er gebruik kan worden gemaakt van de social media filters en voor meer informatie, kijk op
www.zwartecross.nl/samensterk.
Foto: REGIO8