“Of de ontsluiting er komt is nog maar de vraag”, aldus de Montferlandse wethouder Walter Gerritsen over de toekomst van één van de toekomstplannen van de gemeente op het gebied van infrastructuur. “We bekeken natuurlijk wel de rechtstreekse aansluiting met de A3 vanuit onze eerste uitbreidingslocatie. Daarmee zou je ook de uitstoot van fijnstof en stikstof verminderen. Dat zou een goede lijn zijn.” Montferland kreeg vanuit de regio Arnhem-Nijmegen te horen dat de oorspronkelijke uitbreiding van DocksNLD in oostelijke richting
geen optie meer was. In plaats daarvan moeten zij in noordelijke richting uitbreiden, maar dan heeft de weg volgens de wethouder weinig toegevoegde waarde.
Voor de oostelijke uitbreidingslocatie was echter al ingezet op een rechtstreekse ontsluiting met de Duitse snelwegen en de containerhaven in Emmerich. Door de nieuwe situatie is het volgens Gerritsen niet uitgesloten dat de weg er alsnog komt, al heeft hij daar ook zijn bedenkingen bij. “De weg heeft een minder gunstig effect dan wanneer we het bedrijventerrein in oostelijke richting zouden ontwikkelen”, stelt de wethouder. “Dus we moeten bekijken of het een optie is om die ontsluiting toch aan te leggen.”
Van Zutphen tot EmmerichMontferland opende eerder dit jaar de Ontbrekende Schakel (N316) tussen DocksNLD en Zeddam, waarbij wethouder
Oscar van Leeuwen de hoop uitsprak uit ook de Meilandsedijk met de aansluiting bij de snelweg A3 bij Netterden te verbinden: “Dan krijg je helemaal een mooie doorgaande route van bijna Zutphen tot aan Emmerich”. Deze droom van Montferland lijkt voorlopig de ijskast in te kunnen.
Foto: REGIO8 (archief)