“Ik moet zeggen dat het eigenlijk nog mee valt”, aldus Lars Kuster, mededirecteur van Kuster Energy, dat een tankstation heeft aan de Duitse zijde langs de doorgaande weg tussen 's-Heerenberg en Emmerik. “Ik denk dat er in het nieuws heel veel bekendheid aan is gegeven. Daardoor zijn er ook wel mensen die denken van: 'ik ga later wel even tanken'.” Ondanks dat de 'tankgekte' nog op zich liet wachten, waren er voor 09.00 uur al genoeg Nederlanders te vinden bij de pomp van Kuster in Emmerik. “Normaal is het ’s ochtends hier iets rustiger, zoals je ziet staat er nu ook al een rij. Ik denk dat er vanmiddag nog wel wat gaat komen”, aldus Kuster.
“Ik moest nog een paar boodschappen doen dus toen ben ik meteen gaan tanken”, laat klant Johnny van Emden , die vlak bij de grens woont, weten. Ook Peter Frederiks is op weg naar zijn werk in ’s-Heerenberg nog even de grens overgegaan: “Ik heb wel even gewacht met tanken in Nederland natuurlijk, en nu voor een mooie prijs, 1,89.” Het verschil met de Oosterburen is voor hem zeker de kleine omweg waard vanuit Nederland: “Ik meende net al 2,45 op de snelweg te zien. Dat scheelt aanzienlijk. En als ik nou al zie hoeveel liter er in gaat, vijftig liter keer vijftig cent, dat is 25 euro. Tel uit je winst!”
Veiligheid
In aanloop naar de prijsdaling nam Kuster contact op met de politie om te vragen hoe het zo veilig mogelijk kan verlopen, mocht er een drukte ontstaan. Ook de Duitse gemeente Emmerich geeft aan aanvullende bebording te plaatsen mocht dit nodig zijn. “Verder staan wij vanaf vanmiddag met twee mensen aan de pomp zodat we proberen het sneller te laten lopen", vertelt Kuster. "Wij zijn er wel op behoedt dat het druk kan worden.”
Drie maanden
In Nederland werden de accijnzen op brandstof al op 1 april verlaagd, alleen niet in dezelfde mate als bij de Oosterburen. Zo is in Duitsland gekozen om enkele maanden dertig cent minder accijns te heffen op elke liter benzine. “Ik vind het eigenlijk een goed systeem hoe we dat in Nederland hebben gedaan tot het eind van het jaar”, geeft de directeur aan. “Hier geldt het voordeel voor drie maanden, dus dat is een kortere tijd, maar dan hebben ze wel een verdubbeling.”
‘We hebben genoeg’
Nederlanders hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken dat het Duitse tankstation zonder benzine komt te zitten laat Kuster weten: “Daarvoor zijn we vannacht begonnen zodat we niet leeg lopen. De vrachtwagen zag je net al voorbij komen dus we hebben brandstof genoeg, dus geen haast we hebben genoeg.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroepen Antenne Niederrhein en RN7.
Foto: REGIO8