“Dit onderzoeksresultaat laat zien dat de omvang en structurele aard van klachten toch groter is dan wij gedacht hadden”, zegt Jorik Huizinga als voorzitter van het dagelijks bestuur van Laborijn. “Juist dat vinden we erg teleurstellend en dat is wel de basis voor een verandering die er moet gaan plaatsvinden.” Monique Soer is ex-cliënt van Laborijn en ontving in het verleden een bijstandsuitkering van de sociale dienst. Zij verbaast zich niet over de uitkomsten van het rapport. “Ik denk dat er eerlijk gezegd nog veel meer mensen zijn, maar ik denk dat de doelgroep die bang is voor consequenties nu nog zijn mond houdt”, zegt Soer. “Ik ben er echt van geschrokken dat ze zo met je om gaan.”
Volgens de onderzoekscommissie moet er een grote verandering gaan plaatsvinden binnen Laborijn, om de menselijke maat terug te krijgen en klanten centraal te stellen. “In elk geval is het voor ons duidelijk, dat we de aanbevelingen actief gaan oppakken en dat we er werk van gaan maken om de bejegening van onze inwoners op een betere manier te laten plaatsvinden”, aldus Huizinga. Soer heeft er weinig vertrouwen in dat de behandeling van cliënten van Laborijn gaat verbeteren. “Ik heb er pas vertrouwen in als ze kunnen aantonen hoe ze dat gaan doen”, zegt Soer. “En niet via zo’n stomme taalcursus, omdat ze niet geloven dat je Nederlander bent. Ze moeten zichtbaar maken wat het probleem is en wat er dan voor acties moeten komen.”
Foto: REGIO8/Omroep Gelderland