Ulft, Netherlands

Creativiteit moet mkb Montferland redden

Creativiteit en lef moeten het midden- en kleinbedrijf (mkb) in Montferland op de been houden tijdens de coronacrisis. Vooral de horeca en evenementen hebben het zwaar, maar branchevereniging MKB Montferland, verwacht dat goed draaiende bedrijven de crisis wel overleven.
Pim Gerritzen | 19 november 2020 17:27 | Aangepast op 19 november 2020 17:27

“Horecabedrijven die er voor de coronacrisis al niet goed voorstonden, die hebben het extra zwaar”, aldus Edwin Sap, voorzitter van MKB-Montferland. “Had je een goed bedrijf met normale inkomsten, dan teer je in op je eigen vermogen. Hopelijk hebben ze dan genoeg om het nog een tijdje uit te zingen.” De voorzitter is tevreden met alle overheidssteun en hoopt dat ondernemers er nog een tijdje gebruik van kunnen maken. Toch moeten zij volgens hem vooral zelf het heft in handen nemen: “Stilzitten heeft geen zin. Je zult moeten innoveren en out of the box denken.” Volgens hem zijn er genoeg voorbeelden in Montferland. “Je kunt als ondernemer eigenlijk zelf het verschil maken”, zegt Sap.

Onder meer Ploccos Horeca Groep bleek innovatief en stalde een deel van het personeel bij andere bedrijven. Een fantastische ontwikkeling, zo stelt wethouder Martin Som. Zelf probeerde hij de gemeente aan te sporen hetzelfde te doen: “Ik heb de collega’s gevraagd of wij ook eerst navraag kunnen doen bij lokale ondernemers als we mensen nodig hebben.” Toch roepen Som en Sap ondernemers op om zoveel mogelijk gebruik te maken van de overheidssteun. Al zal dit volgens hen niet alle mkb’ers door de crisis helpen. “Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de zwakke broeders het door deze tweede stroom van maatregelen extra zwaar krijgen”, benadrukt Sap.

Lokaal inkopen
Ondanks de beperkte financiële ruimte, wil Som de Montferlandse ondernemers tegemoetkomen met onder meer de verruiming van openingstijden, de mogelijkheid tot terrasvergroting en de promotie van lokaal inkopen. “Je kunt heel makkelijk bij Bol.com een boek kopen, maar koop het liever hier bij de Bruna, Primera of de boekhandel”, zegt de wethouder. “We moeten zoveel mogelijk reclame maken voor lokale ondernemers, zodat we deze periode goed doorkomen.”

Foto: REGIO8

Lees ook

De eerste tenten en podia van Festival Achterland verrijzen op de Bleek in Doetinchem

Met nog een kleine week te gaan verrijzen de eerste tenten en podia van Festival Achterland op De Bl...

Weerboer Gerrit voorspelt een weekend met zomerse temperaturen

Gerrit Vossers neemt iedere vrijdag voor De Gelderlander en REGIO8 de weersvoorspellingen voor het w...

50 jaar Normaal gevierd met 25.000 Anhangers in Lochem

Høken, brekken en angoan, Normaal heeft wat te vieren! Zoals inmiddels traditie is treedt de dialect...

Recordaantal deelnemers doen mee met Geglij in de Wei in Beek

Beek is tijdens Hemelvaartsdag weer het decor van de 9e editie van Geglij in de Wei. Een recordaanta...

Democratie op z’n Aaltens – maar wat kunnen we leren van Duitsland?

Er is iets fascinerends aan hoe een kleine gemeente als Aalten zich vastbijt in een groot thema. Dri...

SPECIAL | 50 jaar Normaal: Het muzikale geweten van de Achterhoek

Op Hemelvaartsdag is het precies 50 jaar geleden dat de Achterhoek kennismaakte met de band Normaal....