“Het is echt ongelooflijk”, zei Jos Jansen een tijdje terug. Naast dat hij sloepen verhuurd onder de naam Bommen Berend, heeft hij ook een eigen boot die niet onder de ongeopende brug door kan. Hij ergerde zich aan het feit dat de brug defect was en dat vooral watergebruikers de dupe ervan waren, gezien de wachttijd van zes uur: “Dit zie je echt nergens in Nederland, dat je zo vroeg van tevoren moet vragen of je onder de brug door mag."
De brug wordt onderhouden door de gemeente Doetinchem, maar wordt beheerd door het Waterschap Rijn en IJssel. De gemeente is dus ook verantwoordelijk voor het herstellen van de schade. Zij geven aan dat er een heel specifiek onderdeel van de slagboom kapot was, een onderdeel dat nergens op voorraad was.
Handmatig bedienen
De brugbediening moest zo vroeg aangevraagd worden omdat hij niet meer op afstand bediend kon worden. "Dat betekent dat op het moment dat er een verzoek tot opening binnenkwam, er mensen ter plaatse moesten komen die de brug ‘handmatig’ openden en het verkeer regelden", laat een woordvoerder van de gemeente weten. Voor elke opening moesten vier medewerkers ter plaatse komen. Een verkeersregelaar voor het fietspad, eentje voor de rijbaan, een technisch medewerker én een brugwachter.
Onderdeel te laat
Het was de bedoeling dat de vroege aanmeldtijd bij de brug maar een paar weken zou duren. In een interne mail van het waterschap staat namelijk: ‘De levering van diverse materialen zal ongeveer vier tot zes weken duren’. In plaats van maximaal zes weken, is het dus vijf maanden geworden. Het onderdeel had simpelweg vertraging.
Foto: REGIO8