“We hebben een besluit genomen om duidelijkheid te scheppen”, vertelt wethouder Henk Groote. “We hebben gezegd dat we binnen een jaar duidelijkheid zouden geven over welke kant we op zouden gaan.” Eerder werd al bekend dat de provincie vasthoudt aan de eerder gemaakte keuze om in noordelijke richting uit te breiden. Hoewel het college en de coalitie geen uitbreiding wilden aan die kant, is er nu toch voor gekozen. “Wij hadden het liefst de uitbreiding op oost gehad”, vertelt Els Rutting van de PvdA tijdens de raadsvergadering. “Daar ga je dan voor. Je zet je beste beentje voor om het te halen, maar soms moet je erkennen dat het niet lukt.”
Een doorslaggevende factor voor het college om toch voor de noordelijke richting te kiezen is het standpunt van het bedrijf Mainfreight geweest. Volgens het college hebben zij laten weten uitsluitend voor de noordelijke variant te opteren. Omdat het bedrijf de grootste werkgever in de gemeente Montferland is, met ruim duizend werknemers, heeft dat een doorslaggevende rol gespeeld. Mainfreight laat weten officieel nog niks te hebben gehoord over de uitbreiding naar het noorden.
XXL-logistiek
Het college wilde een deel van de XXL-logistiek niet zelf realiseren en tien van de twintig hectare bij Zevenaar neerleggen. De provincie heeft aangegeven hier achter te kunnen staan, indien Montferland daar met de regio en Zevenaar uit zou kunnen komen. Maar dat plan gaat niet door. De raad heeft donderdagavond het college via een motie opgelegd om te stoppen met de gesprekken met Zevenaar. Een reden daarvoor is dat Montferland dan geen regie meer heeft over de ontwikkelingen.
'Geen witte raaf'
“Ondanks dat het niet de gewenste locatie is voor het college, ziet de wethouder ook positieve punten. "Er komt geen witte raaf, dat is een groot voordeel", vertelt Groote. Een witte raaf is een groot bedrijf die zich op een locatie vestigt voor tien jaar en als het ergens anders goedkoper is, vertrekt het bedrijf weer. “Ze zouden dan twintig hectare invullen en ook twintig meter hoog worden. Dat hebben we kunnen afschieten”, vertelt Groote. Daarbij zal de hoogte van de gebouwen ook aangepast worden. “Er komen geen gebouwen van twintig meter hoog zoals bij DocksNLD. En doordat we nu op noord gaan ontwikkelen zullen we het aanzicht van Docks zoveel mogelijk aan het oog laten onttrekken.” Groote geeft aan dit vooral te willen doen door groen toe te passen.
‘Scheelt veel ergernis’
Het besluit van Montferland om alsnog voor de noordelijke uitbreidingsvariant te kiezen blijkt uit een raadsbrief. “Allereerst onze complimenten voor het besluit dat wij kunnen opmaken uit de raadsbrief om te kiezen voor een verdere bedrijfsontwikkeling op noord”, aldus John Teunissen van het CDA tijdens de raadsvergadering. “En om dus te stoppen met de zinloze exercitie op oost. Scheelt veel ergernis, geld, tijd en nog meer imagoschade.” Ook heeft de raad aangegeven duidelijkheid te willen over hoe het nu verder gaat.
Foto: REGIO8