"Het was een nachtmerrie", vertelt Shanice donderdag na haar terugkeer in de Achterhoek. Maandag hoopte ze na een kort bezoek aan familie in Turkije terug te vliegen naar Nederland, maar een sneeuwstorm gooide roet in het eten. De sneeuwval was zo hevig dat het dak van een vrachtterminal instortte. "Binnen enkele minuten was alles geannuleerd en begon de hel", aldus Shanice, die voor haar gevoel volledig aan haar lot werd overgelaten op het vliegveld. "Er brak chaos uit, iedereen was in paniek. Niemand kon meer naar huis vanwege de sneeuw, terwijl het ontzettend druk was. Ik heb achttien uur in de rij gestaan om duidelijkheid te krijgen, maar er was niemand die antwoord gaf of wilde helpen. Het was verschrikkelijk."
Samen met honderden andere reizigers besloot ze maandagnacht een plek op het vliegveld te zoeken om te slapen. "Niemand kreeg een dekentje of wat dan ook, ook oudere mensen en kinderen niet", verzucht Shanice. "Ik heb met mijn jas een kussentje gemaakt en ben tegen mijn tas aan gaan liggen. Ik lag ook nog naast iemand die aan het snurken was...het was echt erg. Mijn hele lijf doet daar nu nog steeds pijn van. Er werd ook geen eten geregeld, dat moest je zelf kopen terwijl er gigantische rijen stonden. Mensen werden heel agressief naar elkaar toe."
Hotel met schimmel
Dinsdag lukte het Shanice weer niet om een vlucht te vinden. Ze besloot niet langer op het vliegveld te wachten en naar een hotel te gaan. Ook dat bracht geen ontspanning voor de Doetinchemse: "Daar zaten kakkerlakken en bedwantsen en er was schimmel, maar ik heb in ieder geval in een bed kunnen slapen." Woensdag ging ze terug naar Istanbul Airport, waar ze na lang wachten een ticket bemachtigde. "Na weer twee uur vertraging lukte het om op te stijgen", zegt Shanice, die vol opluchting was toen haar vliegtuig landde op Schiphol. "De tranen stonden in mijn ogen, ik was nog nooit zo blij om terug te zijn in Nederland."
'Totaal niet netjes behandeld'
Een dag na haar terugkeer zit ze nog altijd vol frustratie, met name richting de vliegtuigmaatschappij Turkish Airlines. "Ik ben totaal niet netjes behandeld. Achteraf hoorde ik dat we recht hadden op een transfer en een hotel, maar daar heb ik niks van gezien. Ik ga zeker stappen ondernemen om te kijken of ik het geld terug kan krijgen." Ondanks de nachtmerrie, is de reislust van de Doetinchemse niet verpest: "Het was een hele nare ervaring en de ergste vakantie die ik ooit heb gehad, maar ik wil wel weer reizen. Alleen is het voorlopig even geen Turkije voor mij."
Foto: Shanice Priscilla de Loos/REGIO8