"We willen graag dat de leerlingen in de spotlights staan", aldus docente Kayleigh Gerritsen. "En dat de buurt en het dorp kan zien dat deze leerlingen klaar zijn met de middelbare school en klaar zijn voor de volgende stap." De leerlingen pakten flink uit voor de stoet, met schitterende jurken, strakke pakken maar bovenal bijzondere voertuigen. Toch waren de leerlingen zenuwachtiger voor hun eindexamens dan voor het gala. "Want dat is toch wel of je slaagt of niet", aldus leerlinge Benthe Eijkelkamp, die zat in een klassieke rode Volkswagen T2. Sjoerd de Jager, staand voor zijn boot vol vrienden, was het met haar eens. "Dit is gewoon een beetje lang leven de lol en we zien wel wat we doen."
Een boot vol jongeren die door het centrum van Ulft rijdt, moet voor de toeschouwers langs de route een bijzonder aangezicht zijn geweest. "We zaten in dubio wat we gingen doen", aldus De Jager. "We hadden, heel origineel, vorig jaar een boot voorbij zien komen en wat dacht 'dat kunnen wij ook', want een vriend van ons heeft een boot. Dus we hebben nu de auto van de één en de boot van de ander." Eijkelkamp wilde het liefst in een FBI-busje naar het gala, maar dat kreeg ze met haar vriendinnen niet voor elkaar. "Toen zei een vriendin: 'Ik heb nog wel iemand die een Volkswagenbusje heeft', vertelt ze enthousiast. "Dat vonden we zo gaaf. Het is echt superleuk om in zo'n busje te zitten."
Foto: REGIO8