Onder de naam ‘Montferland maken we samen’ is vrijdagmiddag het nieuwe coalitieprogramma van de gemeente gepresenteerd. De nieuwe coalitie bestaat uit CDA, VVD, PRO en Lokaal Belang Montferland, dit was eind mei ook het advies van de verkenner.
Na dit advies zijn de vier partijen met formateur Agnes Schaap aan de slag gegaan met het coalitieakkoord. 'Het coalitieprogramma draagt de titel Montferland maken we samen. Met deze titel spreken de coalitiepartijen de ambitie uit om gezamenlijk, in samenwerking met de gehele gemeenteraad, inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, vorm te geven aan de toekomst van Montferland’, valt te lezen in de aankondiging van het nieuwe programma.
Op donderdag 2 juli is er een extra raadsvergadering. Schaap doet dan verslag van haar ervaring van het tot stand komen van de formatie. Ook worden de nieuwe wethouders dan benoemd. De nieuwe coalitie heeft een krappe meerderheid met 13 zetels.
De grootste fractie, CDA, levert met huidige fractievoorzitter Merel Balduk en Chiel Polman twee kandidaat-wethouders. Martin Som, fractievoorzitters van VVD, treedt namens zijn partij naar voren. Ingrid Wolsing (PRO Montferland) en Jeanette Derksen-Geuijen (Lokaal Belang Montferland) blijven aan als wethouder.