Voor het college van Montferland is dit opnieuw een bevestiging dat ingrijpen nodig is, ondanks eerdere oproepen van de gemeenteraad om het plan voor een landbouwsluis te heroverwegen. In oktober liet de gemeente nieuwe verkeerstellingen uitvoeren op de Zuider Markweg, Melkweg en Eltenseweg, bewust buiten de vakantieperiode. Daarmee werd tegemoetgekomen aan de wens van de raad om actuele cijfers.
De uitkomsten zijn duidelijk: op de Zuider Markweg rijden dagelijks tussen de 1.700 en 5.480 voertuigen. Vooral in weekenden en rond Nederlandse en Duitse feestdagen zijn er flinke pieken. Op de drukste dag was de weg zelfs voor 548 procent belast ten opzichte van de maximale capaciteit.
Geen spitsprobleem, maar de hele dag druk
Opvallend is dat het hier niet alleen om spitsverkeer gaat. Na de ochtendspits neemt de drukte toe en blijft het verkeer tot na de avondspits hoog, grofweg tussen 09.00 en 20.00 uur. Dat is anders dan op veel andere wegen in de gemeente, waar het verkeer zich vooral concentreert rond de spitsuren. Binnen de bebouwde kom blijven de verkeersstromen juist vrij stabiel. Op alle meetpunten blijven de snelheden binnen de toegestane 60 kilometer per uur.
Bewoners in actie
De cijfers sluiten aan bij de zorgen die bewoners van de Zuider Markweg en omliggende straten al langer uiten. Zij klagen al veel langer over de verkeersdrukte en het sluipverkeer dat de grenscontroles wil ontwijken. Die onvrede leidde eerder dit jaar tot protestacties, waaronder een zogeheten ‘langzaam-aan-actie’, waarbij bewoners
Hoe verder?
Het college verwacht eind 2025 een advies van de bezwaarschriftencommissie. In het eerste kwartaal van 2026 wordt vervolgens bekeken welke verkeersmaatregelen nodig zijn. Dan wordt ook duidelijk of de landbouwsluis er alsnog komt, of dat er wordt gekozen voor een alternatief.