"Het toelaten van De Graafschap aan de Eredivisie als 19e club is praktisch onuitvoerbaar", zo laat de Rechtbank Midden weten. "Het toevoegen van een extra team aan het competitieprogramma, dat begin augustus van start gaat, is onhaalbaar. Een extra club in de Eredivisie heeft gevolgen voor het hele competitieprogramma van de Eredivisie, maar ook voor de Eerste Divisie."
Een eventuele bodemprocedure zou te lang duren om nog dit seizoen in de eredivisie te spelen. "Naar verwachting zullen er in de procedure die De Graafschap aankondigt meerdere getuigen gehoord moeten worden", aldus de rechtbank. "De rechter betwijfelt in ernstige mate dat deze procedure voor het einde van het seizoen is afgerond. Dat betekent dat het besluit van de beroepscommissie nog geruime tijd in stand blijft en de voor komend seizoen voorspelde chaos ook uitblijft."