"We merken dat sinds het bureau in Ulft dicht zit de loop naar het gemeentehuis waar we nu zitten er een beetje uit is", aldus wijkagent Bart Ruesink. "Op deze manier kunnen we mensen actief ontmoeten, op een loopplek waar veel mensen komen, om daar toch even de informatie-uitwisseling te hebben." Inwoner Frans Kleinpenning vind het een goed idee. "Je legt veel makkelijk contact", stelt hij. "Je ziet ze weleens lopen, maar nu spreek je ze toch veel makkelijker aan." De politie stond dinsdagochtend tegenover de Jumbo in Ulft. De soep was in trek, voornamelijk onder wat oudere bewoners. Daar kwam vooral een wat ouder publiek op af.
Volgens inwoner Coby Nederstigt schept de actie een betere band tussen inwoner en politie. "Je gaat ze meer vertrouwen", stelt ze. "Het is fijn als je een vertrouwd iemand tegenkomt en die belangstelling voor je heeft. Dat is fijn." Er werd natuurlijk ook gesproken over problematiek in de gemeente. "Veel verhalen die mensen nu met ons delen zijn verhalen uit de buurt", aldus Ruesink. "Bijvoorbeeld overlast van de buren, of scooters die rond crossen. Dingen die mensen ondervinden in hun eigen woonomgeving." Nederstigt had zelf geen verhaal voor de politie, maar genoot wel van de soep: "Heerlijk, vooral met deze kou."
Foto: REGIO8