“De horeca zit dicht, dus dat valt weg”, constateert de aspergeteler in gesprek met
Omroep Gelderland. “Het wordt een uitdaging om ze gestoken te krijgen en verkocht te krijgen.” Nu de restaurants als afzetmarkt zijn weggevallen, verkoopt Smits een gedeelte van zijn oogst aan supermarkten. Daarnaast ruilt hij zijn landproducten, naast asperges ook prei, met andere producten. “Asperges en prei gaan naar de Liemers en vanuit de Liemers komen hortensia's naar hier”, legt Smits uit. “Die gaan we hier verkopen. En ook landwinkels in de buurt gaan onze asperges verkopen.” De teler uit De Heurne prijst zich gelukkig, want hij heeft nog werk. Dat is in de horeca wel anders: “Dus we moeten het probleem hier relativeren en de asperges proberen kwijt te raken en anders blijft er een stukje staan voor volgend seizoen.”
Voor het steken van de asperges moet Smits rekening houden met de maatregelen die zijn ingesteld vanwege het coronavirus. De aspergeteler kan slechts één steker per kar aan het werk hebben, omdat ze anders te dicht bij elkaar werken. Smits krijgt wel hulp vanuit de horeca om het witte goud uit de grond te krijgen, in de persoon van koks van Hotel Villa Ruimzicht in Doetinchem. “Het is een mooie gelegenheid om die mannen het hele verhaal van grond tot mond in zijn werk te laten beleven”, zegt Smits. “Dat kunnen ze straks dan aan tafel weer uitdragen.”
Foto: Omroep Gelderland