"Vreselijk", zegt burgemeester Mark Boumans
tegen Omroep Gelderland. "Wij moeten elk dubbeltje omdraaien. En dit is onnodig verspild geld. Van 50.000 euro kun je ook een gymzaal exploiteren, of een ouderensoos financieren. Dat kan niet als je het moet uitgeven aan onnodige schade." Vooral afvalbakken, ondergrondse afvalcontainers, speeltoestellen, verkeersborden en straatkolken moesten het ontgelden. Ook is er een parkeerautomaat opgeblazen. Voor Boumans is het gissen waarom de kosten voor vuurwerkschade in zijn gemeente de pan uit rijzen. "Een echte goede oorzaak hebben we niet. Misschien dat mensen weer wat meer geld hebben om vuurwerk te kopen."
Met deze cijfers laait ook de discussie over een eventueel vuurwerkverbod op. "Ik ben ervoor om dit landelijk te regelen", aldus Boumans. "Want alleen Doetinchem is moeilijker te handhaven dan dat er overal een verbod zou zijn. Ik kan me voorstellen dat de raad de komende maand gaat overleggen wat wij nou in Doetinchem willen."
Foto: REGIO8