"De helikopters zullen meerdere keren landen en laag over komen vliegen", laat Oude IJsselstreek weten. De oefening wordt uitgevoerd door het dertiende infanteriebataljon. "Ook kan defensiepersoneel in- of uitstappen en kan er materieel onder de helikopter vervoerd worden." Volgens de gemeente is de oefening uitgebreid voorbereid, maar bestaat de kans dat er overlast ontstaat. Eventuele overlast kan bij defensie gemeld worden.
Bij een
eerdere oefening vlogen drie weken lang helikopters laag over de Achterhoek. Daarbij kwamen diverse klachten binnen over vee dat op hol sloeg als gevolg van de laagvliegende helikopters. Uiteindelijk werden er 54 claims ingediend bij Defensie waarvan er 36 zijn uitgekeerd.
Foto: REGIO8