“De ontwikkelingen die we nu zien, zullen gevolgen hebben voor onze inwoners”, zo laat de gemeente weten. “Dat is vervelend. Voor 2020 blijft de afvaltoffenheffing echter zoals die is vastgesteld.” Basis van het nieuwe inzamelsysteem is dat inwoners zelf hun grijze afval zouden wegbrengen. “Wie dat niet wil, kon de grijze container behouden tegen een toeslag”, aldus de gemeente. Bronckhorst had verwacht dat ongeveer vijfduizend mensen hun grijze container zouden behouden, maar nu blijken dat slecht 550 personen te zijn, wat zorgt voor extra kosten. De gemeente laat onderzoeken hoe het kan dat er een verkeerde inschatting is gemaakt.
Daarnaast zijn door onverwachte ontwikkelingen in de ‘GFT- en mondiale papiermarkt’ de opbrengsten van dit type afval tot nagenoeg nul teruggebracht. De gemeente gaat kijken of er op korte termijn veranderingen in de service zullen komen, zoals het plaatsen van bladkorven of het stoppen met inzamelen van luiers. In februari spreekt de gemeenteraad over het onderwerp. Later dit jaar moet meer duidelijkheid volgen over maatregelen.
Foto: REGIO8