"De Steck is niets anders dan een broedplaats voor innovatie en nieuwe ideeën", zo schetst initiatiefnemer Henk Janssen de locatie. "Een plek waar we met studenten, overheid en ondernemers met elkaar nieuwe initiatieven gaan ontwikkelen." Inmiddels hebben 38 partijen een optie genomen in het pand, waaronder de gemeente Doetinchem. “Een geweldige plek", vindt burgemeester Mark Boumans, die aangeeft dat de gemeente een ruimte heeft gehuurd. "Mensen vroegen zich af of het gesloopt moest worden, maar dat is het niet. Het is verduurzaamd, het is nul op de meter en heeft een prachtige nieuwe invulling gekregen waar de energie vanaf straalt."
Initiatiefnemer Janssen zocht een uniek pand voor De Steck en vond dat aan de Raadhuisstraat bij het stadscentrum. "Of je hem nou mooi of lelijk vindt, hij is heel dominant in Doetinchem aanwezig." Janssen legt uit wat de afspraken zijn met gebruikers. "We hebben een serviceovereenkomst met iedereen, dan kan je een kantoor of één of twee stoelen krijgen", aldus de initiatiefnemer, die aangeeft dat niet iedereen welkom is. "Je moet wel van toegevoegde waarde zijn, daar balloteren we wel in."
Foto: REGIO8