“Een veilig buitengebied is in het belang van alle inwoners op het platteland”, aldus Ben Haarman, voorzitter van LTO Noord, regio Oost. “Daarom werken we graag mee aan de campagne die boeren waarschuwt voor de gevaren van drugscriminaliteit.” De campagne is ontwikkeld in samenwerking met de provincies Gelderland en Overijssel, diverse gemeenten, de politie, het Openbaar Ministerie en brancheorganisatie LTO. Hoewel er in de eerste negen maanden van 2019 al 47 anonieme tips binnenkwamen over de productie van synthetische drugs, bestaan er vermoedens dat er meer labs zijn dan er worden opgespoord.
In de Achterhoek zijn in de afgelopen jaren onder meer in
Terborg,
Baak en
Noordijk drugsproductielocaties opgerold. De campagne van Meld Misdaad Anoniem moet naast tips ook bewustwording onder inwoners opleveren. Gebruikers van het buitengebied worden met onder meer flyers en posters geïnformeerd. De campagne is ook online met diverse video’s en banners.
Criminelen, kiek uut!Achterhoekse gemeenten hebben zelf al de handen ineengeslagen binnen het project
Keurmerk Veilig Buitengebied. Met de slogan 'Criminelen, kiek uut!' wordt gepoogd ondermijnende criminaliteit in de vorm van onder meer drugslabs en hennepkwekerijen tegen te gaan. Naast gemeenten zijn onder meer ondernemers, landbouworganisaties, veiligheidsdiensten en andere overheden betrokken bij dit project.
Foto: 112achterhoek-nieuws.nl