Berkelland gaat tijdens de proef - die per direct start - zelf landkaarten aanleveren aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), waar agrariërs hun grondgebruik om de zoveel tijd moeten registreren. Op de kaarten van de gemeente zijn de gemeentegronden ingetekend, zodat RVO.nl registratie van oneigenlijk landgebruik voortaan voor kan zijn, schrijft Omroep Gelderland op basis van een brief van minister Schouten.
Tot nu toe werden de opgegeven landsgrenzen alleen gecontroleerd aan de hand van luchtfoto's en steekproefsgewijs met satellietbeelden. Als onterecht landgebruik wordt ontdekt, moeten boeren de betreffende grond inleveren. De gemeente Berkelland zal geen boetes uitdelen.
Extra subsidie en mestBoeren kunnen door andermans land in gebruik te nemen, zoals bermen, niet alleen meer verbouwen of meer land voor hun vee creëren. Ze kunnen door dit land op te geven als eigen grond ook extra Europese landbouwsubsidie ontvangen en toestemming krijgen voor het uitrijden van meer mest.
Volgens de gemeente Berkelland gaat illegaal landgebruik door boeren ten koste van het karakteristieke Achterhoekse coulisselandschap en de biodiversiteit. Dat Berkelland pilotgemeente wordt, is het resultaat van een overleg van vorige maand tussen de gemeente, het ministerie van Landbouw en RVO.nl.
Foto: REGIO8 (archief)