“Het is een beetje alternatief”, zegt Paul van den Ban over de triatlon. “Mijn zoon doet het hardloop-gedeelte in Vietnam omdat hij door corona niet naar Nederland kan reizen. Vandaar dat we het zo doen, met gebruikmaking van een beeldbel-verbinding kunnen we elkaar tijdens de triatlon in de gaten houden.” Bij het vertrek van dochter Ingeborg Koenders-Van den Ban uit Doetinchem werd ze uitgezwaaid door enthousiaste familieleden. Terwijl zoon Johan in Zuidoost-Azië het hardloopgedeelte van tien kilometer voltooide, fietste Ingeborg veertig kilometer naar zwembad De Byvoorde in Wehl. Daar aangekomen was vader Paul net klaar met zijn zestig baantjes. De hereniging zorgde voor veel emotie bij de familieleden.
Het zwemmen is voor vader Paul een manier om actief te blijven, door zijn ziekte gaat hardlopen en fietsen niet meer. “De aandoening zit vooral in mijn benen, maar mijn armen doen het nog prima”, aldus Paul, die blij is dat zijn kinderen meededen: “Fantastisch, ik ben reuzetrots op hen. Dat maakt me gelukkig van binnen.” Naast het mooie moment voor het gezin zelf en het werken aan de eigen fitheid, hadden de gezinsleden volgens Ingeborg nog een doel, aandacht vragen voor de progressieve ziekte ALS: “Zonder aandacht zal er nooit een medicijn komen. Dat is er nu ook nog niet, dus in die zin hoop voor mensen dat er in de toekomst wel een medicijn komt.”
Foto: REGIO8