"Dat is het risico, die tweemaal tweebaansweg speelt de Noordtak in de kaart", zegt Klein Tank. Maar die goederenspoorlijn is nog ver weg en de haalbaarheid wordt alleen nog onderzocht. "Het is absoluut een heikel thema", zegt Klein Tank, die wijst op de twee onderdelen voor de aanpak van de weg van Varsseveld naar Enschede. De PvdA wijst niet het hele pakket aan maatregelen af. Klein Tank: "Je moet beide onderdelen wel scheiden van elkaar. Bij het programma Meerveilig 3 worden verkeersonveilige punten aangepakt, zoals bij Lichtenvoorde-Zuid en Harreveld. En bij Lievelde worden onveilige spoorwegovergangen gesloten. Dat vinden we prima en dat staat los van 2x2 weg met maximaal 100 kilometer per uur." Het Groenlose raadslid refereert aan de bocht bij Groenlo op de huidige N18, die bij een opwaardering eruit moet worden gehaald. "In dat geval worden door die lus bij Groenlo, een S-bocht, woningen en bedrijfspanden afgebroken en bij Marveld Recreatie moeten recreatiewoningen verdwijnen", zegt Klein Tank. "Bovendien, zo’n nieuwe weg trekt ook extra verkeer aan. Dat moet je niet willen."
De VVD in Oost Gelre is een voorstander van de opwaardering van de weg maar kan niet dealen met bijvoorbeeld de consequenties voor Marveld. "Dat kan en moet beter, ook al zijn we een voorstander van een 2x2 100 kilometerweg", zegt Bart Porskamp. Maar waarom 2x2? Op de huidige N18 mag al 100 kilometer uur worden gereden en met de drukte buiten de spits valt het reuze mee. "Tegenstanders zeggen dat de tijdwinst slecht 6 minuten is, maar de bereikbaarheid is de belangrijkste reden", zegt Porskamp. "Daardoor kunnen bedrijven besluiten hier te vertrekken of zich hier niet te vestigen. Daarom zijn we een voorstander van de opwaardering van de N18, ook omdat de regio dan beter bereikbaar is. Maar wel met aandacht voor de veiligheid, zoals de aanleg van parallelwegen. Of zoals bij de reconstructie van de Zieuwentseweg, waar een fietstunnel komt."
Foto: REGIO8