Ulft, Netherlands

N18 zorgt nog voor tweestrijd in Oost Gelre

Richard Klein Tank, de PvdA-voorman in Oost Gelre en wederom lijsttrekker in maart, sluit niet uit dat de Noordtak als wisselgeld kan worden gebruikt voor de aanleg van een tweemaal tweebaansweg. De eventuele aanpassing van de huidige N18 bepaalt mede de komende verkiezingsstrijd in Oost Gelre.
Tim Rondeel | 11 maart 2022 15:25 | Aangepast op 11 maart 2022 15:25
"Dat is het risico, die tweemaal tweebaansweg speelt de Noordtak in de kaart", zegt Klein Tank. Maar die goederenspoorlijn is nog ver weg en de haalbaarheid wordt alleen nog onderzocht. "Het is absoluut een heikel thema", zegt Klein Tank, die wijst op de twee onderdelen voor de aanpak van de weg van Varsseveld naar Enschede. De PvdA wijst niet het hele pakket aan maatregelen af. Klein Tank: "Je moet beide onderdelen wel scheiden van elkaar. Bij het programma Meerveilig 3 worden verkeersonveilige punten aangepakt, zoals bij Lichtenvoorde-Zuid en Harreveld. En bij Lievelde worden onveilige spoorwegovergangen gesloten. Dat vinden we prima en dat staat los van 2x2 weg met maximaal 100 kilometer per uur." Het Groenlose raadslid refereert aan de bocht bij Groenlo op de huidige N18, die bij een opwaardering eruit moet worden gehaald. "In dat geval worden door die lus bij Groenlo, een S-bocht, woningen en bedrijfspanden afgebroken en bij Marveld Recreatie moeten recreatiewoningen verdwijnen", zegt Klein Tank. "Bovendien, zo’n nieuwe weg trekt ook extra verkeer aan. Dat moet je niet willen."

De VVD in Oost Gelre is een voorstander van de opwaardering van de weg maar kan niet dealen met bijvoorbeeld de consequenties voor Marveld. "Dat kan en moet beter, ook al zijn we een voorstander van een 2x2 100 kilometerweg", zegt Bart Porskamp. Maar waarom 2x2? Op de huidige N18 mag al 100 kilometer uur worden gereden en met de drukte buiten de spits valt het reuze mee. "Tegenstanders zeggen dat de tijdwinst slecht 6 minuten is, maar de bereikbaarheid is de belangrijkste reden", zegt Porskamp. "Daardoor kunnen bedrijven besluiten hier te vertrekken of zich hier niet te vestigen. Daarom zijn we een voorstander van de opwaardering van de N18, ook omdat de regio dan beter bereikbaar is. Maar wel met aandacht voor de veiligheid, zoals de aanleg van parallelwegen. Of zoals bij de reconstructie van de Zieuwentseweg, waar een fietstunnel komt."

Foto: REGIO8

Lees ook

De eerste tenten en podia van Festival Achterland verrijzen op de Bleek in Doetinchem

Met nog een kleine week te gaan verrijzen de eerste tenten en podia van Festival Achterland op De Bl...

Weerboer Gerrit voorspelt een weekend met zomerse temperaturen

Gerrit Vossers neemt iedere vrijdag voor De Gelderlander en REGIO8 de weersvoorspellingen voor het w...

50 jaar Normaal gevierd met 25.000 Anhangers in Lochem

Høken, brekken en angoan, Normaal heeft wat te vieren! Zoals inmiddels traditie is treedt de dialect...

Recordaantal deelnemers doen mee met Geglij in de Wei in Beek

Beek is tijdens Hemelvaartsdag weer het decor van de 9e editie van Geglij in de Wei. Een recordaanta...

Democratie op z’n Aaltens – maar wat kunnen we leren van Duitsland?

Er is iets fascinerends aan hoe een kleine gemeente als Aalten zich vastbijt in een groot thema. Dri...

SPECIAL | 50 jaar Normaal: Het muzikale geweten van de Achterhoek

Op Hemelvaartsdag is het precies 50 jaar geleden dat de Achterhoek kennismaakte met de band Normaal....