"Een beetje van die stijging is het inhalen van vorig jaar. Vorig jaar zijn de toelatingstoetsen geïnstalleerd en door die toets schrokken veel mbo'ers. Toen hebben zij blijkbaar voor een andere studie gekozen", aldus Elise Veenhuis van de Iselinge Hogeschool. "Nu zien we een enorme stijging aan mbo'ers, omdat ze nu weten dat die toets er is en zich er dus al langer op kunnen voorbereiden. Daarbij hebben wij veel geïnvesteerd in ondersteuningsaanbod op die toelatingstoetsen. En ze horen ook van anderen die op de opleiding zitten dat die toelatingstoetsen goed te doen zijn als je je goed voorbereid."
De toelatingstoetsen zijn landelijk ingesteld, maar Iselinge heeft zelf ook een aantal veranderingen toegepast die bijdragen aan het stijgende aantal studenten. "We zijn goed in het nieuws geweest. De kwaliteit van ons personeel is beoordeeld als excellent door de accreditatiecommissie. En we hebben een heel mooi nieuw gebouw, dat natuurlijk ook een visitekaartje is." Maar de wervingsstrategie is ook veranderd. "We hebben nu een online marketingstrategie waardoor we mogelijke studenten beter kunnen benaderen."
Toekomstbestendig
De hogeschool wil de positieve vorm graag vasthouden, maar men realiseert zich dat dat niet vanzelf gaat. Veenhuis: "Binnenhalen is moeilijk, maar vasthouden is moeilijker. We blijven daarom doorgaan met het ontwikkelen van de marketingstrategie. Zo geven we vanaf drie havo al goede voorlichting. We hebben er alle vertrouwen in dat de stijgende lijn zal blijven."