"Het verbaast ons niet, maar we hadden gehoopt dat we nu toch eens van de rode plek afkwamen", aldus voorzitter Pieter Koning van de Doetinchemse afdeling van de Fietsersbond. “Dat we weer in de rode categorie zouden komen hadden wij niet verwacht. Wij vinden het jammer dat we slecht scoren en dat we niet de urgentie merken bij de gemeente, dat vinden we teleurstellend." De verkiezing is gebaseerd op een enquête die door meer dan 46.000 fietsers is ingevuld.
Doetinchem scoorde vooral slecht omdat er weinig aparte fietspaden langs 50 km/u wegen zijn, en dat er weinig goede verbindingen in de gemeente zijn. Ook is de veiligheid van kwetsbaardere fietsers (jonge kinderen en senioren red.) een aandachtspunt. "Ook kwam bij de open vragen heel vaak het puntje
rotondes naar voren”, zo schetst Koning. “Maar als het goed is komt daar nu een onderzoek naar vanuit de gemeente."
'Geen interesse'De Fietsersbond Doetinchem heeft zelf ook onderzoek gedaan naar de knelpunten voor het fietsverkeer in de gemeente. Op een uitnodiging aan raadsleden en college van de gemeente om deze route te fietsen, kwamen maar enkele aanmeldingen. 'Voor de afdeling werd duidelijk waarom de gemeente zo laag scoorde op de fietsenquête van de landelijke bond', laat Fietsersbond Doetinchem weten in een reactie. 'Het plaatselijk bestuur toonde geen interesse naar de fietsveiligheid in hun gemeente.’
Doetinchem niet eens met bondDe fietsersbond annuleerde de geplande tocht vanwege het gebrek aan interesse. Wethouder Rens Steintjes was wel van plan mee te fietsen zo laat de gemeente weten. Ook zijn ze het niet eens met de aantijging dat er geen interesse is voor de fietsveiligheid: ‘Wij overleggen regelmatig met de Fietsersbond en betrekken hen bij ons beleid en onze projecten, zoals het mobiliteitsplan en de herinrichting van de J.F. Kennedylaan. Ook laten we zelf onderzoek uitvoeren naar verkeersstromen. Wij herkennen ons dus niet in de aantijging dat wij geen interesse hebben in fietsveiligheid.‘
FietsstadKoning baalt er ook van dat Doetinchem in het nieuwe Mobiliteitsplan niet expliciet uitspreekt dat de stad een fietsstad moet worden. “In het vorige Mobiliteitsplan werd die ambitie nog wel uitgesproken en toen waren de slechte scores nog niets eens bekend”, aldus de voorzitter. “Blijkbaar accepteert Doetinchem de beroerde positie als fietsersstad. En dat in de fietsvriendelijke Achterhoek.”
Achterhoek in Top 100De andere Achterhoekse gemeentes scoorden bovengemiddeld. Winterswijk scoorde zelfs hoog als het gaat om fietsveiligheid en eindigde op plek 17. Ook Berkelland (46), Oost Gelre (48), Lochem (57), Bronckhorst (59), Aalten (75), Montferland (91) en Oude IJsselstreek (94) eindigde allemaal in de Top 100.