“Ik sta achter regelgeving, maar je moet kijken naar de situatie waarin we onszelf bevinden”, aldus Van Andel. “De regels zijn opgesteld voor een binnenstad met winkelend publiek, maar daar is nu geen sprake van.” Hiermee doelt hij op de onduidelijkheid die heerst over onder meer laad- en lostijden in de Doetinchemse binnenstad tijdens de coronacrisis. Dit zorgt volgens de directeur voor frustraties bij ondernemers die met creatieve oplossingen als een webshop proberen het hoofd boven water te houden. “Ondernemers volgen van begin af aan de regels en hebben flink geïnvesteerd”, zegt hij stellig. “Dan moet je belonen door met ze mee te denken in oplossingen.”
Deze frustratie kwam naar boven in een Facebookpost van onderneemster Sabine Hoogenkamp. Zij kreeg een waarschuwing van handhavers, omdat zij haar auto voor haar pand in de Grutstraat had geparkeerd om makkelijker haar bezorgservice te runnen. De post zorgde voor boze reacties, zag ook Van Andel: “Ik ben toen direct in de materie gedoken. Ik kreeg zelf ook reacties van ondernemers over vergelijkbare kwesties. Het is frustrerend voor iedereen, ook voor de gemeente. We moeten met elkaar een oplossing vinden.”
‘Aan de voorkant meedenken’
Doetinchem probeert naar eigen zeggen zoveel mogelijk met de ondernemers mee te denken over oplossingen die binnen de regelgeving passen. “Ondernemers kunnen daarvoor altijd contact met ons zoeken”, aldus een gemeentewoordvoerder. “We denken liever mee aan de voorkant over een oplossing dan dat we achteraf allen nog kunnen aangeven dat iets niet mag. Of een waarschuwing moeten uitdelen.”
Kleine rimpeling
Van Andel is blij met de open houding van de gemeente. De kwestie is volgens hem een kleine rimpeling in de samenwerking tussen de gemeente, Binnenstadbedrijf Doetinchem en de ondernemers. Maandag volgt een overleg waarin de betrokken partijen hopen nader tot elkaar te komen.
Foto: REGIO8 (archief)