Het huidige contract is afgelopen en de Zwarte Cross is zonder crossbaan geen Zwarte Cross. De wedstrijden in de diverse crossklassen vormen een belangrijk uithangbord van het evenement. De impasse in de onderhandelingen zou in het uiterste geval kunnen leiden tot het vertrek van de Zwarte Cross op de Besselinkschans. Op de achtergrond van de vastgelopen onderhandelingen speelt de door de MACL gewenste aankoop van een stuk grond op de Schans van achttien hectare, dat in bezit is van De Feestfabriek. De crossclub wil die grond in bezit krijgen om er van verzekerd te zijn dat er geen andere partij mee aan de haal gaat, zodat die partij mogelijk gaat klagen over geluidsoverlast.
De MACL zit bijvoorbeeld niet te wachten op een campingeigenaar als buurman. Eekelder, directeur van een lokaal staalbedrijf en oud-voorzitter van Longa'30, staat midden in de Lichtenvoordse gemeenschap en pakt de handschoen graag op. "Ik hoop er met beide partijen goed uit te komen", zegt Eekelder. "De Zwarte Cross is een prachtig evenement voor de uitstraling van Oost Gelre en de MACL heeft een mooie baan waar ze moeten kunnen blijven crossen."
Zware klus
Eekelder begint de komende dagen aan de zware klus om de MACL en De Feestfabriek nader tot elkaar te brengen, met als resultaat zowel een tevreden motorcrossclub als De Feestfabriek, die daardoor met de Zwarte Cross op de Schans blijft. De Feestfabriek heeft inmiddels bij de gemeente een visje uitgegooid of de realisatie van nóg een crossbaan op de Schans tot de mogelijkheden behoort.
'Ik sta er blanco in'
Eekelder: "Ik ben door de MACL gevraagd, doe het graag en sta er blanco in. Maar ik ga me eerst verdiepen in wat er speelt." De voormalig voorzitter van de voetbalclub hoopt op een redelijk korte termijn de impasse in de onderhandelingen tussen beide partijen te kunnen doorbreken en op te lossen.
Foto: REGIO8