Ulft, Netherlands

College Montferland trekt voorstellen voor mobiliteit en Drieheuvelenpark in

Foto: REGIO8
Het college van Montferland heeft besloten de raadsvoorstellen voor het mobiliteitsplan en de ontwikkeling van het Drieheuvelenpark in ’s-Heerenberg voorlopig terug te trekken. Dit gebeurde na de beeldvormende raadsvergaderingen, waarin veel vragen naar voren kwamen over de plannen en de samenhang met andere ontwikkelingen in de stad.
Bart Sollman | 27 maart 2025 16:25 | Aangepast op 27 maart 2025 16:25
Tijdens de vergaderingen werd vooral duidelijk dat er nog veel onduidelijkheden waren. Raadsleden gaven aan dat ze meer uitleg wilden over de waarde van het Drieheuvelenpark voor de regio en hoe het past binnen de bredere plannen voor de stad. Ook de relatie tussen het mobiliteitsplan en andere grote projecten, zoals woningbouw en plannen voor de historische binnenstad, roept vragen op. Daarom heeft het college besloten de voorstellen voorlopig in te trekken en een gezamenlijke informatieavond te organiseren.

Op 12 mei 2025 gaat het college tijdens een informatieavond de verschillende lopende projecten voor de stad in samenhang presenteren. De bedoeling is om de raadsleden een duidelijk overzicht te geven van hoe het mobiliteitsplan, de woningbouwplannen, het Integraal Kindcentrum (IKC) en de visie voor het centrum van ’s-Heerenberg met elkaar samenhangen. Pas daarna kunnen de voorstellen opnieuw besproken worden.

Drieheuvelenpark
Het Drieheuvelenpark had als doel de barrière tussen Oost en West in ’s-Heerenberg te doorbreken. Maar de kosten van het project, die al minimaal 6 miljoen euro zouden bedragen, hebben voor veel zorgen gezorgd. De sloop van het viaduct van de Oude Doetinchemseweg en de aanleg van een gelijkvloerse kruising zouden een flinke druk op de begroting leggen. De vraag is dan ook of de plannen nog wel haalbaar zijn.

Mobiliteitsplan roept vragen op
Het nieuwe mobiliteitsplan had als doel de stad leefbaarder te maken door meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers, maar de plannen stuitten op veel weerstand. De voorgestelde eenrichtingsverkeer routes, het verlagen van de snelheid naar 30 km/u en het deels autovrij maken van het centrum roepen veel vragen ook. Vooral over de samenhang met de andere dossiers.

IKC vertraagd
Daarnaast speelt de vertraging van het Integraal Kindcentrum (IKC) een belangrijke rol in de heroverweging van de plannen. De bouw van het IKC in het Specialized-pand aan de Zeddamseweg komt maar niet van de grond door financiële tegenvallers. Dit heeft niet alleen gevolgen voor het onderwijs, maar ook voor de opvang van vluchtelingen.

Lees ook

De eerste tenten en podia van Festival Achterland verrijzen op de Bleek in Doetinchem

Met nog een kleine week te gaan verrijzen de eerste tenten en podia van Festival Achterland op De Bl...

Weerboer Gerrit voorspelt een weekend met zomerse temperaturen

Gerrit Vossers neemt iedere vrijdag voor De Gelderlander en REGIO8 de weersvoorspellingen voor het w...

50 jaar Normaal gevierd met 25.000 Anhangers in Lochem

Høken, brekken en angoan, Normaal heeft wat te vieren! Zoals inmiddels traditie is treedt de dialect...

Recordaantal deelnemers doen mee met Geglij in de Wei in Beek

Beek is tijdens Hemelvaartsdag weer het decor van de 9e editie van Geglij in de Wei. Een recordaanta...

Democratie op z’n Aaltens – maar wat kunnen we leren van Duitsland?

Er is iets fascinerends aan hoe een kleine gemeente als Aalten zich vastbijt in een groot thema. Dri...

SPECIAL | 50 jaar Normaal: Het muzikale geweten van de Achterhoek

Op Hemelvaartsdag is het precies 50 jaar geleden dat de Achterhoek kennismaakte met de band Normaal....