"Achterhoeks speciaalbier loopt goed", zegt organisator Tim Lamers. Hij ziet dat alle brouwerijen in de regio een opmars maken. Vooral nieuwe biertjes worden volgens de eigenaar van slijterij 't Pleintje goed verkocht: "Dat is niet alleen uit de Achterhoek, maar eigenlijk van over de hele wereld." Met de toenemende populariteit van speciaal merken de brouwers dat de pilsconsumptie omlaag gaat, een proces dat vanuit het westen is komen komt overwaaien. "We lopen een eindje achter in de Achterhoek ten opzichte van Amerika en het westen van het land", zegt brouwer Onno Raspe van brouwerij Wentersch uit Winterswijk. "Hier zien we al dat er van het pils overgegaan wordt op een IPA (India Pale Ale, red.) of andere bieren. Er komt steeds meer volwassenheid in."
De Bierbelevenis, dat door slijterij 't Pleintje in samenwerking met Bierproeverij de Achterhoek werd georganiseerd en dat een terugkerend evenement moet worden, wordt niet enkel georganiseerd om streekproducten te laten zien, maar ook omdat de fijnproevers merken dat er nog de nodige stappen te zetten zijn. "Mensen zijn hier toch nog heel erg gewend om alleen pils te drinken", zegt brouwer Jan Oostendorp van brouwerij Brouwersnös uit Groenlo. "Je ziet dat men wel in is om andere smaken te gaan kiezen. Om die smaken te kiezen, moet je de mensen wel vertellen wat het is." De mindset van 'wat de boer niet kent dat zoept ie niet' moet er bij de consument dan wel uit: "Ze moeten ook durven te proeven."
Foto: REGIO8