“Water kent geen grenzen”, aldus Pieper. “We hebben een grens door ons landschap getrokken en dat splijt de stroomgebieden van de Berkel, de Oude IJssel maar ook van de grote rivier de Rijn.” De laatste jaren is de samenwerking tussen de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen versterkt en die lijn wil de dijkgraaf nu doorzetten. “Gezien de problemen die nu op ons afkomen met de klimaatverandering is het ontzettend belangrijk dat we veel meer vanuit die eenheid en het hele stroomgebied gaan denken en werken.” Begin dit jaar trof Pieper onder meer de minister van de deelstaat om de samenwerking te intensiveren.
Op dit moment zijn ongeveer vijftien projecten opgepakt. De dijkgraaf wijst als sprekend voorbeeld naar het grenskanaal tussen Netterden en Emmerik: “Dat is precies op de grens waar we elk aan een kant verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, het maaibeleid maar ook voor het kwaliteit van het water.” Volgens Pieper kunnen beide landen elkaar versterken en de belemmeringen door regelgeving bij elkaar wegnemen. “Als de Duitsers iets niet kunnen of mogen van de wet proberen wij dat te doen. En daar waar wij zeggen: ‘ja dat is veel beter dat jullie dit doen’, doen zij dat.”
Investering op aandringen Nederlanders
Een ander punt waarbij het Waterschap Rijn & IJssel en de Duitse collega's de laatste jaren de samenwerking hebben versterkt is de dijk langs de Rijn in zowel Duitsland als Nederland. “Mede op ons verzoek hebben ze het programma dat zij eigenlijk een beetje in de ijskast hadden liggen, weer geïntensiveerd en nu is dat stukje Duitsland qua dijkbescherming het stuk waar het meeste geld naar toe gaat.” Op aandringen van de Nederlanders investeerde de Duitse overheid honderden miljoenen aan het waterproject in het grensgebied, iets dat volgens Pieper een trend is die moet worden doorgezet.
Kennis overdracht
Het Nederlandse waterbeleid is bij de oosterburen iets waar ze tegenop kijken. “De Duitsers zijn zeer geïnteresseerd in onze kennis en die kennis willen wij inzetten zodat zij maatregelen nemen die ook ons ten goede komen”, aldus de bestuurder die aangeeft dat geduld een schone zaak is op het gebied van de samenwerking. “Wij Nederlanders zijn wat ongeduldig van aard en zouden graag hebben dat ze nog wat sneller gaan, maar procedures lopen ook in Duitsland langzaam.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroepen Antenne Niederrhein en RN7.
Foto: REGIO8