“Het is één van de gevaarlijkste kruisingen van de N18, samen met de kruising met de Lichtenvoordseweg. Op die tweede wilde Rijkswaterstaat verkeerslichten plaatsen”, zegt wethouder Ria Ankersmit. Op de kruising bij de Radstake staan al verkeerlichten. In overleg is er tot een gezamenlijke oplossing gekomen. Ankersmit: “Er komt een viaduct bij de Radstake. Vanaf de Lichtenvoordseweg kun je dadelijk niet meer de N18 op. Al het verkeer willen we via een extra parallelweg naar de kruising bij de Radstake leiden.”
"Hierdoor heb je vanaf Varsseveld eigenlijk nog alleen maar een afslag naar Aalten. Verder verwijnen de kruisingen en kun je dus doorrijden tot Harreveld en Lichtenvoorde", zegt de wethouder. Dit komt de verkeersveiligheid én de reistijd ten goede.
De plannen stoppen niet bij de kruisingen. Ook fietsers moeten de komende jaren profiteren. Varsseveld wordt onderdeel van een snelle fietsverbinding tussen Doetinchem en Groenlo. Een deel van het pad ligt er al, maar er ontbreken nog stukken. “Die gaten vullen we de komende jaren op. Zo ontstaat er een veilige en snelle route voor fietsers, ook langs de N18”, zegt Ankersmit. De verwachting is dat het hele traject in 2028 af is.
Station wordt OV-hub
Station Varsseveld krijgt een flinke metamorfose. Het moet veranderen in een zogenaamde OV-hub: meer dan alleen trein en bus. Reizigers kunnen er straks ook gebruikmaken van deelfietsen, deelauto’s en pakketkluizen. “Zo wordt het station een herkenbaar knooppunt in de regio”, legt de wethouder uit.
Een toevoeging is de komst van een snelle buslijn naar Enschede vanaf januari 2026. Die gaat vanuit Varsseveld rijden en krijgt bij de hub eigen voorzieningen, zoals rust- en sanitaire ruimtes voor chauffeurs. Daarmee moet het openbaar vervoer in de Achterhoek aantrekkelijker worden, vooral voor forenzen en studenten. “De maakindustrie in Varsseveld groeit ontzettend. We willen het makkelijker maken om hier te komen”, zegt Ankersmit.
Uitvoering spannend
De uitvoering is een ingewikkelde puzzel. Gemeente, provincie, Rijkswaterstaat, de regio en vervoerder Arriva zitten allemaal aan tafel. Volgens Ankersmit is de stemming positief: “Er is jarenlang over gepraat, maar nu gaan we echt richting uitvoering. In 2028 moeten het viaduct, de snelfietsroute en de OV-hub klaar zijn.” Er is nog wel een slag om de arm. Bezwaren op het plaatsen van het viaduct kunnen voor vertraging zorgen.