“Ze willen de auto's vanaf 1988 niet meer tot oldtimer verklaren. Dat blijft dan een gewone auto, dus mét belastingplicht.” Voor zijn eigen collectie, bestaande uit exemplaren van vijftig jaar en ouder, verandert er weinig. “Wij vallen buiten die boot. Maar de nieuwe aanwas, de mensen met auto’s van na 1988, daar wordt de deur voor dichtgeslagen. En dat is jammer, want er zitten nog genoeg mooie exemplaren tussen”, zegt de Achterhoekse liefhebber.
Suselbeek denkt het zijne van de nieuwe regels. De vrijstelling van wegenbelasting is ooit bedacht voor liefhebbers, zodat ze op zondagochtend af en toe een ritje kunnen maken. De overheid merkt nu dat veel mensen het belastingvoordeel gebruiken om dagelijks goedkoop te kunnen rijden. Dat is reden om de boel op de schop te gooien. Suselbeek verwacht echter niet dat dit voor veel mensen het einde van hun hobby inluidt.
“De echte oldtimerfreak laat zich niet weerhouden”, zegt de Achterhoeker. “Die is zo bezeten van zijn auto of van zijn merk dat hij denkt: dan maar een keer minder op vakantie. Of de vrouw een nieuw jurkje minder.” Daarmee onderschrijft Suselbeek eigenlijk de motivatie van de overheid om de wijziging door te voeren.
Bij vorige regelwijzigingen werd er namelijk meer gesjoemeld met oldtimers: chassisnummers werden verwijderd om een auto ouder te doen lijken dan hij werkelijk was. “Die wildgroei komt misschien weer”, waarschuwt hij. “Ik wil er niet te veel over uitweiden, maar mensen doen de gekste dingen om wegenbelasting te ontduiken. En daar weet het RDW alles van.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met RTV Ideaal.