“In het verleden werd je altijd ondergebracht bij een team. Je werd eigenlijk een beetje weggemoffeld achterin in een trailer of iets dergelijks”, zegt monteur Koos Banda. “Nu ben je als team met je eigen collega's in een mooi ingerichte vrachtwagen, het is gewoon een prima werklocatie om dit uit te voeren.” Het team van Reiger bestaat uit zes monteurs die in de vrachtwagen meerijden met de rallyteams.
De service is vorig jaar een succes gebleken. Waar houdt het op? “Ik denk dat het vooral ophoudt in hoeveel klanten we kunnen bedienen, dat daar de grens ligt. En mocht het uiteindelijk nog veel meer zijn richting de toekomst, dan moeten we nog wat anders kunnen bedenken”, zegt algemeen directeur Frans de Bruijn. “Dan moet er misschien een aanhangwagen achter om meer spullen mee te kunnen nemen. Voor nu is dit wel de grens.”
Voorbereiding
Ondanks dat de Dakar een groot project is voor Reiger, viel de voorbereidingstijd mee. “Ik denk dat dat ongeveer een maand terug gaat. Toen was de deadline om de vrachtwagen en de auto's aan te melden bij de organisatie”, legt De Bruijn uit. “We zijn ook een beetje afhankelijk van onze klanten. Zij kunnen bij ons een contract afsluiten om ook die support te krijgen tijdens Dakar. Dus daar hebben we tot maandag nog voor moeten schakelen om de juiste onderdelen mee te kunnen nemen.”
Geen nee verkopen
Net als vorig jaar hebben de monteurs het doel om iedereen van onderhoud te kunnen voorzien. “We hebben geen nee verkocht aan wie dan ook. We hebben ze allemaal, soms met een beetje vindingrijkheid, kunnen helpen”, aldus Banda.
Algemeen directeur De Bruijn is het daar mee eens: “We willen eigenlijk het liefst iedereen helpen. Daar zit wel een stukje prioriteitsvolgorde in. Klanten die niet aan de voorkant bij ons de support al hebben afgenomen, die zullen uiteindelijk ook de laagste prioriteit krijgen. Ondanks dat we proberen om in de nacht of in de avond wat voor ze te doen.”
Deze productie is tot stand gekomen in samenwerking met RTV Ideaal.