Ulft, Netherlands

Onvoltooide Betuwelijn zet ongewild druk op plannen voor Noordtak

Archieffoto REGIO8
De Betuwelijn ligt in Nederland al jaren klaar. Maar het echte rendement van die miljardeninvestering laat op zich wachten. Zolang aan de oostkant van de grens het spoor nog niet op hetzelfde niveau is uitgebouwd, blijft de internationale doorstroming beperkt. In Duitsland zijn de werkzaamheden inmiddels gestart, maar voordat daar een volwaardige, uitgebreide aansluiting ligt, zijn we volgens de Duitse planning minstens tien jaar verder.
Eveline Zuurbier | 22 december 2025 17:04 | Aangepast op 22 december 2025 17:04
Dit berichtte de demissionaire staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat, Thierry Aartsen, vorige week aan de Kamer, op basis van informatie van ProRail. „Onze Duitse partners hebben tot nu toe nog geen geplande opleverdatum genoemd voor de bouw van het derde spoor.” Het derde spoor is een project van ProRail en de Duitse spoorbeheerder om een extra spoor aan te leggen tussen Zevenaar (NL) en Oberhausen (DE), om zo de capaciteit van de Betuweroute (goederenvervoer) drastisch te verhogen en goederentreinen en snellere passagierstreinen beter te scheiden. 

Ook zijn er aan Nederlandse zijde de mogelijkheden beperkt om de aansluiting compleet te maken, schrijft Aartsen. De reden die hij opgeeft is “omdat gelijktijdig andere werkzaamheden aan de sporen in Nederland en Duitsland worden uitgevoerd.” In Duitsland is het spoor hoognodig aan een modernisering toe en maken de werkzaamheden onderdeel uit van landelijke aanpak om aan de Europese eisen te voldoen.  
Wat meespeelt is dat nog niet alle vereiste milieu- en bouwvergunningen voor het resterende deel van het derde spoor verleend. Tegen deze achtergrond hebben onze Duitse partners helaas nog steeds geen geplande opleverdatum voor het derde spoor kunnen noemen.”

Van Aartsen zegt in zijn brief de gang van zaken te betreuren en wil met de Duitsers in overleg om het belang van investeringen in andere spoorlijnen over de grens te onderstrepen. Ook wil hij dat het internationale treinverkeer voor reizigers en goederen beter en groter wordt. Waar dat kan, wil hij nauwer samenwerken om een duidelijke einddatum af te spreken voor het derde spoor en om de werkzaamheden in Duitsland sneller te laten verlopen.

Regio Achterhoek verwacht andere blik van Den Haag
Een van de andere spoorverbindingen die de grens over moeten gaan, is de Noordtak. Tegen de achtergrond van moeizame vergunningstrajecten, lokaal verzet en een Betuwelijn die internationaal maar niet wordt afgemaakt, werkt Den Haag al langere tijd aan deze aftakking van deze Betuweroute richting Twente. Juist dat voornemen stuit in de regio al jaren op stevige weerstand.

Volgens de Achterhoek levert een nieuwe goederenspoorlijn de regio zelf nauwelijks iets op, terwijl dorpen en steden worden doorsneden en het kenmerkende coulisselandschap schade oploopt, met negatieve gevolgen voor de lokale economie. Die bezwaren werden opnieuw onderstreept in de Achterhoekraad van begin december. De regio blijft Den Haag oproepen om samen met Duitsland eerst kritisch te kijken of nieuwe spoorlijnen wel echt nodig zijn, en daarbij ook alternatieven te betrekken zoals scheepvaart, zeehavens en buisleidingen voor goederenvervoer richting Europa.

Lees meer over:

Betuwelijn|Achterhoek|Noordtak|

Lees ook

Achterhoekse roep om heropenen arrestantencomplex Doetinchem

De Achterhoekse CDA-fractie roept op om het arrestantencomplex in Doetinchem dat in 2020 gesloten is...

Achterhoekers bepalen zelf het bord: streekeditie Monopoly in de maak

Veel landen hebben hun eigen variant van Monopoly, sommige Nederlandse gemeenten of plekken hebben z...

Politie bouwt ‘powerbank ter grootte van een zeecontainer’ voor grensregio

Wat gebeurt er als bij een grote brand, storm, stroomstoring of grensoverschrijdende ramp ineens de ...

Goed nieuws voor de Achterhoek: Duitse dijk veel sneller klaar dan verwacht

Het gebeurt niet vaak bij grote waterbouwprojecten, maar bij Emmerik mag de vlag uit: een stuk Rijnd...

Code geel voor de Achterhoek vanwege plaatselijk dichte mist

Het KNMI heeft code geel afgegeven voor de Achterhoek vanwege plaatselijk dichte mist. De waarschuwi...

Achterhoekse kreten 'D'ran' en 'Weerkommen' in de race voor eigen trein

Reizigers en bewoners in de Achterhoek mogen meebeslissen over acht nieuwe treinnamen. Vanaf decembe...