‘’Tijdens mijn rondes ’s avonds zag ik dat hier vaak hele leuke dingen ontstonden aan het kampvuur, dat mensen spontaan hun instrument pakten. Dat werd gewoon hartstikke leuk’’, vertelt een enthousiaste campingbeheerder Falco Janssen over het evenement. ‘’Toen ben ik er over na gaan denken, en zo kwam van het één het ander.’’
Zo werd Natuurcamping Distelheide het toneel van één van de veertien voorrondes. Om het evenement, dat 73 muzikanten trok, van extra aanzien te voorzien zocht de beheerder contact met de populaire band Heidevolk. ‘’Toen ik zag dat zij ook een akoestische set hadden, heb ik meteen contact gezocht. Gelukkig waren deze heren en dame bereid om hier te komen spelen.’’
‘’We hebben niet meegedaan met de wedstrijd, maar we vinden het gewoon superleuk om voor zo’n publiek te spelen’’, vertelt basgitarist Rowan Roodbaert. ‘’Akoestisch ligt ons heel goed, verrassend genoeg. Dit is eigenlijk ons eerste echte optreden in deze setting. Dat voelt heel natuurlijk, vooral in deze omgeving’’, vervolgt gitarist Koen Romeijn. Heidevolk verliet Doetinchem met een primeur. ‘’We mogen het eigenlijk officiële wel zeggen, we gaan gewoon werken aan een akoestische cd. We merken aan de reacties dat mensen heel enthousiast zijn!’’