Zo wordt er duidelijk welke inspanningen de betreffende partijen gaan leveren omtrent hun verantwoordelijkheden. De convenanten in Aalten en Winterswijk zijn ondertekend door de betreffende burgemeesters, de politie, het Openbaar Ministerie en de besturen van de afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland. Zij zorgen gezamenlijk voor onder meer het toelatingsbeleid, maatregelen in het belang van de openbare en veiligheid, verantwoorde alcoholverstrekking, sluitingstijden en het voorkomen van geluidsoverlast.
De convenanten zijn een vervanging van de oude uit 2007. Het was noodzakelijk om nieuwe afspraken op te stellen vanwege gewijzigde wet- en regelgeving en andere maatschappelijke ontwikkelingen. De convenanten zouden in eerste instantie in februari al worden afgesloten, maar dat liep spaak doordat Koniklijke Horeca Nederland destijds niet akkoord ging met de afspraken.
Foto: REGIO8