“Ik vind het een prachtige expositie”, vertelt Saskia Bruil van het Stadsmuseum. “Ook de voorbereidingen ernaartoe waren heel bijzonder omdat het samenwerkingen zijn tussen diverse mensen en organisaties.” De expo is vormgegeven door studenten mediavormgeving van het Graafschap College en vrijwilligers van de Gruitpoort die de 3D gebouwen hebben geprint. “Het was wel heel speciaal om een van een groot project van niks tot iets te maken”, vertelt student Dwayne Polman.
Bij de tentoonstelling worden onder andere de DRU Cultuurfabriek uit Ulft, Villa Ruimzicht uit Doetinchem en het Steengroevetheater uit Winterswijk in het klein weergegeven. Naast de 3D gebouwen is er nog veel meer te zien. “We laten foto’s zien en we hebben ook hele mooie beschilderingen gemaakt van kaarten van de Achterhoek waar de 3D prints op getoond worden”, vertelt projectleider Eefje Ernst. Met de tentoonstelling hoopt Ernst dat de binding tussen Doetinchem en de Achterhoek wordt verbeterd. “Door middel van dit project willen we de Achterhoek meer betrekken met de binnenstad van Doetinchem.” Om deze reden worden de maquettes na de expositie naar de
binnenstad van Doetinchem gebracht. De tentoonstelling is tot en met 5 december te bewonderen in het Stadsmuseum.
Foto: REGIO8