"De commotie is in belangrijke mate veroorzaakt door onvoldoende eenduidige communicatie van onze kant", zo schrijft het bestuur van Santiz aan het personeel. "Dit betreuren we zeer, we bieden jullie onze excuses aan." Ook de intensive care (IC) zou in eerste instantie in 2025 van Winterswijk naar Doetinchem overgeheveld worden, zo werd het personeel verteld, maar dat besluit is teruggedraaid. Zolang er in de wetgeving niets verandert zal de IC in Winterswijk blijven, maar mochten bijvoorbeeld de 'eisen verzwaard worden, dan wordt een bundeling van de IC-afdelingen noodzakelijk'.
Na de nieuwbouw zal dit in ieder geval gehuisvest worden in Doetinchem, in het nieuwe Slingeland. "Deze locatie is het meest geschikt", staat in de brief. Dat laatste geldt ook voor geboortezorg en kindergeneeskunde. Het personeel wordt opgeroepen 'mee te denken over de strategische koers' en voor eind februari 2020 met 'kansrijke en realistische plannen en ideeën' te komen.
Foto: REGIO8