gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

Duitse windmolens achter je huis, inwoners Ratum zijn verbijsterd

0f008d38ea9b0a821f58d41650cf4e34

Inwoners van buurtschap Ratum bij Winterswijk voelen zich volledig overvallen. Er ligt een plan voor zeven grote windmolens aan de Duitse kant van de grens. De Nederlandse buren werden er niet over geïnformeerd en dat zorgt voor verbaasde en boze reacties.

Davie Klein Gunnewiek |
"We hebben het via de Duitse buren moeten horen", zegt het Winterswijkse VVD-raadslid Chiel Stemerdink en ook lid van de Werkgroep Windmolens Ratum. "Ik kreeg een appje van de buurman met de vraag: Weten jullie wat hier speelt?" Online vond Stemerdink het Duitse plan voor de zeven windmolens die tweehonderd tot 250 meter hoog worden. Ze stonden op een kaartje ingetekend langs de grens op slechts een paar honderd meter van een aantal woningen in de buurtschap Ratum.

"Blijkbaar werkt het zo in Duitsland dat je bij een plan al kaarten moet meesturen waar de windmolens op ingetekend staan", zegt Stemerdink. "Dan schrik je er behoorlijk van dat wij als Nederlanders niet op de hoogte zijn gebracht." Ook voor inwoner Frederike de Raat kwamen de plannen voor windmolens vlakbij Ratum als een verrassing: "Dit is toch ongelofelijk. Je houdt toch een beetje rekening met je buren. De Duitsers zouden ook moeten weten dat we hier een beschermd landschap hebben."

Stop op windmolenplannen
Winterswijk heeft zelf al een aantal jaren een stop op windmolenplannen. "En dan krijgen we wel een aantal mega windmolens hier pal over de grens. Dat kan toch niet", vindt De Raat. De Werkgroep Windmolens Ratum is niet tegen windmolens, maar wel tegen de plek waar de windmolens moeten komen. "Het coulisselandschap wordt ernstig aangetast", vindt Stemerdink.

'De grens is heel aanwezig'
Normaal wordt er veel samengewerkt tussen Winterswijk en haar Duitse buren, maar over het windmolenplan werd tot voor kort niet gesproken. Dat verbaast ook Sonderen, die Winterswijk vertegenwoordigt in de Euregio-raad: "We komen bij elkaar om spreekwoordelijk de grenzen weg te nemen, maar wat je nu pijnlijk ziet is dat de grens heel aanwezig is. Zo sterk zelfs dat Winterswijk in de Duitse kaartjes helemaal weggelaten is. Dat vind ik een gemiste kans."

Grote plannen
Sonderen hoopt dat er in de toekomst meer grensoverschrijdend wordt gesproken over grote plannen die impact hebben aan beide kanten van de grens: "We hebben goed contact met elkaar, dus ik heb de hoop dat we goede afspraken kunnen maken." Woensdagavond komen de windmolenplannen aan bod in de gemeenteraad van de Duitse buurgemeente Südlohn.

Protestactie voor raadsvergadering
Inwoners van Ratum mogen er niet inspreken, maar laten wel buiten van zich horen. "We roepen iedereen uit Ratum, maar ook uit Winterswijk en omgeving op om mee te gaan naar Oeding", zegt Stemerdink. "We gaan om 17.00 uur een protestactie houden buiten het gemeentehuis en daarna gaan we zien wat er wordt besloten." De Raad hoopt dat de Duitsers zich nog achter de oren zullen krabben: "We hopen dat we nog iets kunnen veranderen. Dat ze toch inzien dat het veel emoties oproept aan de Nederlandse kant van de grens."

Foto: Omroep Gelderland

Lees ook

Examens10

Trotse mentor belt Didamse examenleerlingen met verlossend nieuws: ‘Ik ben ook gespannen’

Een spannende dag voor veel Achterhoekse examenleerlingen donderdag. Na vier, vijf of zes jaar zwoegen horen honderden middelbare scholieren of ze dat felbegeerde papiertje verdiend hebben. Docent en mentor Robin Nijsen van het Liemers College in Didam heeft de eer om zijn leerlingen blij te maken.

JMO-20260610-Donny Warmerdam-SF0001

De Graafschap haalt oude bekende Warmerdam: ‘Blij om weer terug te zijn'

De Graafschap heeft donderdagmiddag de terugkeer van Donny Warmerdam bekendgemaakt. Tussen 2023 en 2025 stond de 24-jarige middenvelder ook onder contract in Doetinchem en speelde hij 82 wedstrijden voor de Superboeren.

f230298c-69d2-46fe-bc9d-e8c6cdf944e8

Fietser met spoed naar ziekenhuis na ongeval in Zeddam

Een fietser is donderdagmiddag met spoed naar het ziekenhuis gebracht na een aanrijding met een automobiliste in Zeddam. De weg was tijdelijk afgesloten.

JMO-20260611-Mark Pabai-SF0015

De Graafschap legt Liberiaans international Pabai vast

De Graafschap heeft de rechtervleugelverdediger Mark Pabai transfervrij overgenomen van het Sloveense FC Koper. De 25-jarig Liberiaanse-Nederlander komt uit de jeugdopleiding van FC Utrecht. Hij tekent in Doetinchem een contract voor twee seizoenen.

440402bb-505e-4e9d-beca-34b3218f0148

Fietser gewond na botsing met vrachtwagen in Doetinchem

Een fietser is donderdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Doetinchem. De man is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

Oranjetempel3

Oranjetempel Silvolde mag tóch open tijdens nachtwedstrijden: ‘Dit is echt fantastisch’

De Oranjetempel in Silvolde mag tóch nachtelijke WK-wedstrijden van het Nederlands Elftal uitzenden. Lang werd het verboden door de gemeente Oude IJsselstreek, dat leidde tot veel onbegrip van inwoners, ondernemers én de gemeenteraad. Nu maakt het college een draai tot grote blijdschap van de ondernemer.