Het duurt nog enige tijd voordat de herinrichting van de Drieheuvelenweg van start gaat, daarom heeft Montferland besloten om de weg nu aan één kant te verbreden. Het verbreden van de weg moet ervoor zorgen dat tegemoetkomend verkeer elkaar kan passeren zonder uit te hoeven wijken in de berm. De Drieheuvelenweg is eerder smaller gemaakt, nadat de nieuwe rondweg richting Zeddam is aangelegd. “Zoals de weg nu is uitgevoerd, kun je elkaar niet passeren”, vertelt VVD-raadslid John van Schriek. “Als je een vrachtwagen op die weg tegenkomt dan is een weg van vijf meter gewoon te smal. En dan moet je ergens kunnen uitwijken. Dat is nu een probleem en dat wordt met zestig centimeter extra grasbetonblokken niet opgelost.” Van Schriek heeft eerder al een motie ingediend voor dit probleem.
Ook Joost Gerritsen van Lijst Groot Montferland ziet dit nog niet als een oplossing voor het probleem. “Ik vind het allereerst dieptriest dat het zo lang heeft geduurd”, vertelt Gerritsen. “En ik vind het een blunder dat ze het maar aan één kant doen. Eén kant is niet voldoende.” Volgens de gemeente is tweezijdige verbreding niet nodig en kunnen grotere voertuigen elkaar passeren als er zestig centimeter bij komt.
Snelheid op de weg
Daarbij werkt het verbreden van de weg aan beide kanten volgens Montferland snelheidsverhogend en dit zou het gebruik van de weg bevorderen. “Als je over grasblokken rijdt maakt dat een enorme herrie, dan ga je niet heel hard rijden”, vertelt van Schriek. “Dan rem je toch weer af.” De VVD’er geeft als optie om passeerhavens op de weg te realiseren. Volgens Gerritsen verplaatst het verkeer zich door de situatie nu naar andere delen van ’s-Heerenberg. “Daardoor wordt het op andere plekken in ’s-Heerenberg drukker en dan krijg je daar weer overlast.”
Vrachtwagenverbod
Volgens de gemeente was vijf meter breed al genoeg om elkaar te kunnen passeren en moet er pas worden uitgeweken als er twee vrachtwagens elkaar willen passeren. Daarbij mogen vrachtwagens de weg niet op, maar negeren vaak het vrachtwagenverbod, daarvoor komt nog een aanvullende bebording. “Met de verbreding is de weg het al beter dan het was”, geeft Van Schriek aan. “Maar het zal hiermee zeker niet opgelost zijn.”
Foto: REGIO8