“Het ligt in mijn branche natuurlijk helemaal stil”, zegt bedenker Eef Bus, in het dagelijks leven leidinggevende bij een evenementenbureau in Zevenaar. “Maar je wilt elkaar als ondernemers natuurlijk helpen en daarover nadenkend kwam ik toen op dit idee voor de winkeliers.” Het eerste scherm is woensdag in Doetinchem bij een telefoonwinkel geplaatst. Het idee is dat een klant zo toch aan de balie contact kan hebben met een medewerker, maar dan wel veilig met het plexiglas ertussen.
Volgens de ontwikkelaar is het geen manier om iets aan de coronacrisis te verdienen. “Er zijn mensen die er zelfs gratis aan meewerken”, zegt Bus. “Er zitten natuurlijk wel materiaalkosten aan. We proberen het ongeveer kostendekkend te leveren. Geld verdienen is nu even niet aan de orde.” Bus hoopt dat zijn hulpmiddel eraan kan bijdragen dat winkels wellicht veiliger open kunnen blijven en dat klanten op deze manier ook minder schroom hebben bij een winkel binnen te stappen.
Foto: REGIO8