“Zo worden de wegen waar schoolgaande kinderen gebruik van maken veiliger, omdat er gebruik gemaakt kan worden van rondwegen”, schetst voorzitter Mark Ormel. Hij geeft aan dat er ook nadelen aan de regeling zitten. “Het jaagt boeren op kosten.” Door de regeling moeten de voertuigen bijvoorbeeld apk gekeurd worden. Ondanks dat sluit hij zich aan bij het algemeen belang. De nieuwe maximum snelheid wordt tevens vastgesteld op veertig kilometer per uur. Bestuurder van LTO Nederland Alfred Jansen is van mening dat het verkeer in dorpen en steden, waar ook het kwetsbare verkeer gebruik van maakt, door middel van deze regeling zich veiliger op de weg kan bevinden: “Hierdoor kan het verkeer beter doorrijden.”
Vanwege het verhogen van de maximale snelheid met vijftien kilometer per uur is het niet meer per definitie verplicht om een afgeknotte driehoek op het voertuig te hebben. Deze reflecterende driehoek geeft aan dat er het voertuig als ‘traag verkeer’ wordt bestempeld. De LTO vindt echter dat de driehoek nog steeds een meerwaarde heeft. “We raden het als LTO aan om hiervan gebruik hiervan te maken omdat het volgens ons bijdraagt aan de veiligheid op de weg”, licht Jansen toe. Trekkers die niet van het eigen erf af gaan hoeven geen kentekenplaat te hebben.
BoerenprotestenMet de doorvoering van de regeling is het voor agenten makkelijker om bestuurders van landbouwvoertuigen te bekeuren wanneer ze verkeersovertredingen begaan, bijvoorbeeld bij de boerenprotesten. De protesten hebben de regeling in een stroomversnelling gebracht, maar Jansen wil benadrukken dat ze niet de reden zijn van de invoering: “We zijn al anderhalf jaar bezig met deze regeling.”
Foto: REGIO8