“We willen gewoon aan de gang”, aldus Dennis Roes die als dorpsbewoner is aangesloten bij de werkgroep. ““De gemeente werkt heel goed mee en de provincie denkt mee, maar aan meedenken en meewerken hebben we niets. Er moet nu gewoon actie gaan komen.” Naar aanleiding van het ongeval in oktober, waarbij een veertienjarige fietsen om het leven kwam, besloten bewoners van Etten om zelf de handschoen op te pakken. “We zijn eigenlijk al langer in gesprek met de gemeente over aandacht voor de verkeersveiligheid hier”, aldus Luc Löverink die namens het Comité Dorpsbelangen Etten bij de werkgroep zit. “Het noodlottig ongeval van oktober vorig jaar heeft ons allemaal iets meer in actie doen komen. We hebben een werkgroep opgericht met afvaardiging van het comité dorpsbelangen en een aantal buurtbewoners en betrokken dorpsgenoten.”
Recent is een spandoek geplaatst waarmee bestuurders worden opgeroepen om maximaal 70 kilometer per uur te rijden. De initiatiefnemers hopen daarnaast de aandacht van de gemeente en provincie trekken om tot een snelle aanpassing van het kruispunt te komen. Die lagere maximumsnelheid ziet de werkgroep ook als mogelijke oplossing. “We hebben zelf een voorzet gedaan richting de gemeente, vergelijkbaar met de situatie in Duitsland”, aldus Löverink. “Daar heb je de honderd kilometer wegen en staat bij elke kruising een bord met terug naar zeventig om de snelheid eruit te halen.”
2024
Voor 2024 staat de N317 op de planning voor onderhoud maar of de verkeersituatie dan ook wordt aangepakt is onduidelijk. Al meerdere keren is aangegeven door provincie en gemeente dat er gesproken wordt over aanpassingen aan de kruising. Voor de werkgroep gaat dit niet snel genoeg. “Of dat dan in 2024 meegenomen wordt betwijfelen wij en voorafgaand willen wij eigenlijk zien dat er tijdelijke maatregelen getroffen worden”, besluit Löverink.
Foto: REGIO8