“De eerste weken zijn eigenlijk heel goed verlopen”, zegt coördinator Geert-Jan Verzijden. “Het vervoer rijdt ontzettend stipt en we hebben weinig klachten, dus we zijn erg tevreden.” Met ongeveer 750 ritten per dag, is de omvang van het dagelijkse vervoer vergelijkbaar met dat van Regiotaxi. “Ja het lijkt op de Regiotaxi”, aldus reiziger Marleid Frenken, die voor het eerst een ZOOV-taxi binnenstapt. Toch merken de reizigers wel verschillen. “Ze zijn goedkoper voor mij en je hebt zelf contact met de chauffeur”, zegt Erna te Winkel. “Die belt je om te zeggen hoe laat hij er is.”
Na een rondgang tijdens een taxirit binnen het centrum van Winterswijk blijkt dat reizigers over het algemeen erg tevreden zijn over de eerste weken van ZOOV. “Prima tot nu toe, nog geen problemen”, aldus Jolanda Stemerdink. Ze is met de rolstoel opgehaald van haar werk en wordt naar huis gebracht door de chauffeur. Ook Marleid is positief over het regiovervoer. “Als ik deze taxi niet zou hebben, dan kwam ik in feite nergens meer. Ik gebruik het om naar vriendinnen te gaan, want met het slechte weer kan ik er met de scootmobiel niet komen. Dat is te koud.”
Kleine opstartproblemen
Reizigers leveren nog wel wat kleine verbeterpunten aan voor ZOOV. “Via de computer bestellen is nog wel even een puntje. Bijvoorbeeld dat wanneer ik boek, ik echt moet opletten of het om een rolstoeltaxi gaat”, aldus Jolanda. “Dat valt soms weg en dan komen ze met een gewone taxi.” ZOOV-coördinator Verzijden erkent dat er nog kinderziektes zijn. “Er zijn wel wat opstartproblemen. Mensen die bijvoorbeeld niet kunnen inloggen op de website om ritten te boeken, de incasso’s die nog niet verwerkt zijn waardoor mensen toch moeten betalen in de bus. Die problemen worden allemaal opgelost.” Reizigers die problemen ondervinden met de betaling en het inloggen worden gebeld door ZOOV om te kijken naar een oplossing.
Foto: REGIO8