"Het allerbelangrijkste wat de bewoners gaan merken is dat er een nieuwe verbinding gebouwd gaat worden", vindt Matthijs Coops van netbeheerder TenneT. "En dat de bestaande verbinding gaat worden afgebroken. Dus het gaat er iets anders uitzien." In het buitengebied tussen Etten en Ulft zijn de werkzaamheden al in volle gang. "We hebben werkterreinen klaar moeten maken. Straks komt ook het transport van de masten. Dat is zwaar transport wat in de Achterhoek rond gaat rijden."
Het realiseren van de stroomsnelweg tussen Nederland en Duitsland had flink wat voeten in de aarde. Er is tot aan de Raad van State geprocedeerd door bezwaarmakers. De zestien bewoners die een aanbod tot uitkoop hebben gekregen, zijn bovendien nog niet allemaal akkoord. TenneT ziet de Nederlands-Duitse verbinding echter als noodzakelijk. "Het is een belangrijke verbinding voor onze totale elektriciteitshuishouding", aldus Coops.
Route van de stroomsnelweg
De aan te leggen stroomsnelweg verbindt het elektriciteitsstation in Langerak via speciale bipole-masten met het Duitse Wesel. Dit zijn hogere hoogspanningsmasten dan de masten die nu in de Achterhoek te vinden zijn. De hoogspanningslijnen gaan via de buitengebieden van Wehl en Wijnbergen over de snelweg A18 richting Oude IJsselstreek. Bij Dinxperlo zal de hoogspanningslijn het land verlaten. In totaal zal de stroomsnelweg ruim 27 kilometer bovengronds door de Achterhoek lopen.
Op de landelijke dag van de bouw, 4 juni, opent TenneT voor geïnteresseerden een informatielokaal op het DRU Industriepark in Ulft.