Ulft, Netherlands

Bezwaren tegen Montferlandse wasservice

Juristenkantoor Wevers heeft zestig aanvragen ontvangen van inwoners die het niet eens zijn met het besluit van de nieuwe was- en strijkservice van de gemeente Montferland. Het Aaltense juristenkantoor gaat met die cliënten in bezwaar tegen dat besluit.
Serena Speet | 6 april 2021 17:22 | Aangepast op 6 april 2021 17:22
"De service is gestart zonder vooronderzoek", aldus Erica Stinissen, cliëntondersteuner en bezwaarmedewerker bij Jurist Wevers. "Cliënten zijn vooraf niet bezocht om te kijken of de was- en strijkservice past bij de persoon." Volgens Stinissen is de gemeente al sinds 2017 bezig met het onderzoeken van een nieuwe was- en strijkservice: "Dat is lang genoeg om per cliënt te kijken of de service passend is of niet." Volgens haar vindt dat onderzoek nu alsnog plaats en zijn er al een aantal situaties teruggedraaid: "Zo zijn er cliënten die voorheen dertig minuten voor de was kregen, maar nu een uur huishoudelijke hulp moeten inleveren. Dat kan niet." Cliënten krijgen een beschikking en vervolgens een besluit van Montferland: "Als wij die wasvoorziening toekennen doen we dat binnen de kaders van de Wmo", vertelt een beleidsadviseur. "Als een klant van mening is dat wij die wet niet goed hebben toegepast kan bezwaar gemaakt worden."

De eerste bezwaren gaan volgens Stinissen deze maand nog naar de gemeente: "Daarmee geven we de kans om het op te lossen." Tijdens een hoorzitting kan de jurist dan toelichten waarom de was- en strijkservice niet passend is voor de cliënt. Daarop komt een advies van de bezwarencommissie. "Als het advies in ons voordeel uitvalt, dan betekent dat meer uren voor de huishoudelijke hulp en blijft de was thuis uitgevoerd worden", vertelt Stinissen. Als het besluit niet in het voordeel van de cliënten uitpakt, gaat de zaak volgens haar naar de rechtbank: "We doen alles wat er gedaan moet worden om de situatie voor de cliënt terug te draaien."

Schrijnende situaties
Volgens de cliëntenondersteuner en bezwaarmedewerker zijn er voorbeelden van 'schrijnende situaties', zo sprak zij een zuurstofafhankelijke cliënt: "Voor haar is het belangrijk dat de woning stofvrij is. Nu krijgt zij nog maar twee keer per week tweeënhalfuur huishoudelijke hulp, dat is veel te weinig." Volgens Stinessen zijn er daarnaast nog bezwaren over de manier waarop de wasservice wordt uitgevoerd: "Er zijn ook cliënten die allergisch zijn voor bepaalde wasmiddelen, daar wordt geen rekening mee gehouden."

Foto: REGIO8

Meest gelezen

Trekkertrek keert na jaren terug in Heelweg: 'Dit is het allermooiste wat er is'

Nick Hermsen | Remco Geurts | Chayenne Oldenkotte | 18 sep 2025 16:24

Nieuwbouw Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem bereikt hoogste punt

Nick Hermsen | Hidde Vinkenvleugel | 23 sep 2025 14:26

Lees ook

Bökkers in top drie voor Televizier-Ring: 'Dit slaat toch ook helemaal nergens op'

Hendrik Jan Bökkers uit Ruurlo is een van de drie acteurs die kans maakt op de Televizier-Ring voor ...

Winterswijk maakt erfgoed van stormschade: hout-cuisine van bord tot eten

Terwijl in de bossen rond Winterswijk nog steeds kettingzagen loeien en vrachtwagens stammen afvoere...

Voorzitter Kropman schoolmeester tijdens ‘babylonische spraakverwarring’

Een zogenaamde oordeelsvormende vergadering die uitdraait op een verlengstuk van de vorige beeldvorm...

Hengelose zijspancrosser Koen Hermans sleept wereldtitel binnen

De Hengelose zijspancrosser Koen Hermans is zondag in het Duitse Rüdersberg met zijn bakkenist Ben v...

Nieuwbouw Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem bereikt hoogste punt

Het nieuwe Slingeland Ziekenhuis verrijst steeds duidelijker aan de rand van Doetinchem, pal naast d...

De Graafschap boekt verdiende tweede zege van het seizoen tegen Jong AZ

De Graafschap heeft in Wijdewormer een mooie overwinning geboekt op het beloftenteam van AZ. Op het ...