Ulft, Netherlands

Bezwaren tegen Montferlandse wasservice

Juristenkantoor Wevers heeft zestig aanvragen ontvangen van inwoners die het niet eens zijn met het besluit van de nieuwe was- en strijkservice van de gemeente Montferland. Het Aaltense juristenkantoor gaat met die cliënten in bezwaar tegen dat besluit.
Serena Speet | 6 april 2021 17:22 | Aangepast op 6 april 2021 17:22
"De service is gestart zonder vooronderzoek", aldus Erica Stinissen, cliëntondersteuner en bezwaarmedewerker bij Jurist Wevers. "Cliënten zijn vooraf niet bezocht om te kijken of de was- en strijkservice past bij de persoon." Volgens Stinissen is de gemeente al sinds 2017 bezig met het onderzoeken van een nieuwe was- en strijkservice: "Dat is lang genoeg om per cliënt te kijken of de service passend is of niet." Volgens haar vindt dat onderzoek nu alsnog plaats en zijn er al een aantal situaties teruggedraaid: "Zo zijn er cliënten die voorheen dertig minuten voor de was kregen, maar nu een uur huishoudelijke hulp moeten inleveren. Dat kan niet." Cliënten krijgen een beschikking en vervolgens een besluit van Montferland: "Als wij die wasvoorziening toekennen doen we dat binnen de kaders van de Wmo", vertelt een beleidsadviseur. "Als een klant van mening is dat wij die wet niet goed hebben toegepast kan bezwaar gemaakt worden."

De eerste bezwaren gaan volgens Stinissen deze maand nog naar de gemeente: "Daarmee geven we de kans om het op te lossen." Tijdens een hoorzitting kan de jurist dan toelichten waarom de was- en strijkservice niet passend is voor de cliënt. Daarop komt een advies van de bezwarencommissie. "Als het advies in ons voordeel uitvalt, dan betekent dat meer uren voor de huishoudelijke hulp en blijft de was thuis uitgevoerd worden", vertelt Stinissen. Als het besluit niet in het voordeel van de cliënten uitpakt, gaat de zaak volgens haar naar de rechtbank: "We doen alles wat er gedaan moet worden om de situatie voor de cliënt terug te draaien."

Schrijnende situaties
Volgens de cliëntenondersteuner en bezwaarmedewerker zijn er voorbeelden van 'schrijnende situaties', zo sprak zij een zuurstofafhankelijke cliënt: "Voor haar is het belangrijk dat de woning stofvrij is. Nu krijgt zij nog maar twee keer per week tweeënhalfuur huishoudelijke hulp, dat is veel te weinig." Volgens Stinessen zijn er daarnaast nog bezwaren over de manier waarop de wasservice wordt uitgevoerd: "Er zijn ook cliënten die allergisch zijn voor bepaalde wasmiddelen, daar wordt geen rekening mee gehouden."

Foto: REGIO8

Lees ook

Zoektocht naar vermiste tamandua nog altijd in volle gang in Eibergen

Met man en macht en met behulp van zoekhonden, warmtecamera's en drones wordt nog altijd naar de ont...

Ulftse kinderen vieren tachtig jaar vrijheid op acht meter hoogte

Geen rekenen of spelling dinsdag en woensdag voor basisschoolkinderen uit Ulft. Het klaslokaal wordt...

Achterhoek presenteert nieuwe woningdeal: 'We investeren in de leefbaarheid'

De Achterhoek heeft een nieuwe woningdeal opgesteld voor meer woningbouw dan eerder beoogd. In de vo...

Feestzaal Spilman verdwijnt voorgoed uit Beltrum: ‘Eeuwig jammer, maar de jeugd wil hier wonen’

Waar vroeger honderden mensen feestvierden, klinken nu het breken van puin van een sloopkraan en de ...

Rollators in de polonaise: Reurpop nodigt honderden ouderen uit om feest te vieren

Zondagochtend veranderde Reurpop in Ruurlo even in een waar danspaleis voor de 65-plusser. Tientalle...

Nieuwe stakingen NS hebben geen gevolgen op het Achterhoekse spoor

Het NS-personeel gaat dinsdag 17 juni 2025 opnieuw staken. Dat laten de vakbonden VVMC en FNV weten....