Ulft, Netherlands

Zo wil Oude IJsselstreek de kruising op de Slingerparallel veiliger maken

Foto: REGIO8
De gemeente Oude IJsselstreek heeft de resultaten van de pilot met een landbouwsluis bij de beruchte kruising op de Slingerparallel gepresenteerd. In de pilot werd de St. Lidwinastraat in Etten volledig afgesloten. Verder werd er een landbouwsluis geplaatst op de Oude IJsselweg om de afslaande bewegingen op de kruising te verminderen.
Bart Sollman | 30 april 2025 16:09 | Aangepast op 30 april 2025 16:09
“Op basis van de resultaten uit de pilot hebben we een aantal conclusies getrokken en collegebesluiten genomen”, zegt wethouder Ria Ankersmit. “De St. Lidwinastraat in Etten wordt definitief afgesloten met een paaltje. Ook de landbouwsluis op de Oude IJsselweg komt terug. Die plek gaan we nog samen met de gemeente Montferland en Doetinchem bepalen. We willen zorgen dat de gemeenten hier allemaal zo min mogelijk last van hebben”, aldus de Oude IJsselstreekse wethouder.

De manier hoe de proef nu was ingericht zorgde naast een hoop minder verkeer in Etten en op andere wegen in Oude IJsselstreek, wél voor meer verkeer in de buurgemeenten. “Op de Langeboomsestraat in Montferland zijn we van ongeveer 800 naar ongeveer 1300 auto’s per etmaal gegaan. Ook in Doetinchem op de rotonde bij Wijnbergen was meer verkeer”, schetst de wethouder. De weg waar de landbouwsluis lag loopt door de drie gemeentes. “Als we de sluis iets verderop leggen, mogelijk op grond van een andere gemeente, beperken we de overlast.”

Meer aanpassingen
Niet alles van de pilot wordt overgenomen. De voorsorteerstrook op de provinciale weg was ingekort, op deze korte strook moest verkeer elkaar op een onnatuurlijke manier kruisen. Ankersmit: “Verkeer moest azhter elkaar langs kruisen op dat kleine stukje weg, normaal is dat voor elkaar langs. Verkeerskundigen hebben ook gezegd dat dat geen veilige oplossing is. Dat moeten we anders doen, maar dat is aan de provincie.

Veiliger voor de fietser
Dat deze oplossing de weg veiliger maakt voor de fietser is wat Ankersmit betreft zeker: “Er zijn minder afslaande bewegingen en de strook op het midden van de weg wordt een stuk breder. Fietsers en voetgangers kunnen zich hierdoor rustig opstellen om over te steken.” Naast dat de oversteek veel gebruikt wordt door scholieren, is het ook onderdeel van het Pieterpad.

Beste oplossing niet haalbaar
“De meest veilige oplossing is een fietstunnel of een viaduct. Die roep is er ook vanuit het dorp. De maximumsnelheid verlagen is ook een optie. Het probleem is dat dit bij de Provincie ligt. Daar gaan we niet over”, zegt de wethouder. “Dit is denk ik de beste optie die haalbaar is op dit moment. Het wordt in ieder geval veiliger, daar gaat het om.”

Lees ook

VNG Jaarcongres in 2026 naar de Achterhoek: Oost Gelre en Winterswijk gastgemeenten

In 2026 strijkt het jaarlijkse congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) neer in de ...

Samen gas geven tekent Beltrum: laatste stellen nemen hun intrek in huizen van collectief bouwproject Buurseman

Het is het vierde CPO-project in Beltrum: bewoners bouwden aan een nieuwe straat, Buurseman, waar ze...

22-jarige man uit Doetinchem veroordeeld voor medeplegen brandstichting in Beuningen

Een 22-jarige man uit Doetinchem is door de rechtbank veroordeeld voor het medeplegen van brandstich...

Vier nepagenten aangehouden in Borculo dankzij oplettende melder

De politie heeft dinsdagavond vier mannen in Borculo aangehouden. De vier personen uit Utrecht, dede...

'American Dream' pakt anders uit dan gehoopt voor ’s-Heerenbergse op WK hyrox

De 24-jarige Kim Evers uit ’s-Heerenberg reisde afgelopen week af naar Chicago in de Verenigde State...

Zwemmersjeuk in water Stroombroek, Gelderland waarschuwt voor jeuk en vlekken na verkoelende duik

De provincie Gelderland waarschuwt zwemmers die met het warme weer een verkoelende duik willen nemen...