“De provincie wil in het regionaal proces nog met de Groene Metropoolregio van gedachten wisselen”, vertelt Groote. De Groene Metropoolregio is een samenwerking tussen achttien gemeenten, deze gemeenten werken samen aan de koers van de regio. “In dat proces zal de provincie inbrengen dat zij vinden dat de uitbreiding aan noordelijke kant moet blijven", voorspelt de Montferlandse wethouder. "Maar als wij in de Metropoolregio de handen op elkaar kunnen krijgen dat zij meegaan in onze wens voor de oostelijke variant, dan zou dat nog kunnen wijzigen.” De provincie is van mening dat de keuze voor de noordelijke variant weloverwogen is gemaakt en dat het verlaten van die keuze 'het zorgvuldig doorlopen proces teniet doet’.
De provincie kan zich wel vinden in de wens van het college van Montferland om geen Witte Raaf meer te accommoderen. Dat zijn logistieke partijen die zoeken naar kavels met een omvang van meer dan tien hectare en geen binding hebben met de regio. Daarnaast is de provincie blij dat de plannen voor een clean energy hub en de truckparking behouden blijven. Volgens Groote staat de provincie er ook positief tegenover als Montferland er met andere gemeenten uit kan komen wie de hectare XXL-logistiek over kunnen nemen.
'Wij hebben het voorspeld'
Een van de verkiezingsbeloftes van Lijst Groot Montferland, Helder en PvdA was de draai van de uitbreiding naar de oostelijke kant. Volgens fractievoorzitter John Teunissen van het CDA is de uitspraak van de provincie nu een domper voor het college. “Wij hebben het voorspeld”, zegt het raadslid. “Dat hebben we ook aangegeven tijdens de onderhandelingen voor het college, dat de provincie nooit goedkeuring zou geven voor de oostelijke variant.” Volgens Teunissen zal ook de Groene Metropoolregio niet meegaan met de oostelijke variant, ondanks het gesprek dat nog gaat komen: “De regio gaat niet terugkomen op een besluit dat ze eerder hebben genomen.”
Foto: REGIO8