“Ik ben een heel groot voorstander”, zegt voorzitter Berry Nales. “Maar dan moet je het ook voor alle wegen binnen de bebouwde kom gelijk trekken.” Binnen de bebouwde kom zijn er in principe twee soorten wegen: gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. “Als je een deel van die wegen niet dertig kilometer per uur maakt, maar vijftig kilometer per uur laat, dan zorgt het alleen maar voor verwarring.” Volgens de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland is dat in Lichtenvoorde goed te zien op de Varsseveldseweg, een ontsluitingsweg vanaf de provinciale weg N18 richting het centrum van het dorp. “Het is een lappendeken van alle verkeerssituaties in een bebouwde kom”, zegt Nales. “Dat hebben ze hier op deze weg achter elkaar geknoopt.”
Als een automobilist op deze weg de bebouwde kom van Lichtenvoorde binnen rijdt, mag hij vijftig rijden. De automobilisten moeten de weg delen met fietsers, die aan beide zijden van de weg van een fietsstrook gebruik kunnen maken. Verderop hebben ze vervolgens een 30km-zone gemaakt. Na een kleine honderd meter mag je dan weer een klein stukje vijftig rijden, waarna je verderop in de straat weer terug moet naar dertig kilometer per uur.” Bij al deze verkeerssnelheden horen afzonderlijke voorrangssituaties. “Ik kom hier zelf regelmatig langs en ik moet steeds opletten hoe het zit. Laat staan dat iemand van buiten Lichtenvoorde het snapt en hier op let.”
'Snelheid uit het verkeer'
Vorig jaar oktober nam de Tweede Kamer een motie aan waarin de regering wordt verzocht om binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur als leidend principe te hanteren. Sindsdien overwegen veel gemeenten de snelheid op grote lokale toegangswegen binnen de bebouwde kom terug te schroeven. Mochten de 50 kilometer wegen in de toekomst worden aangepast in Oost Gelre, dan verwacht Nales dat het een stuk veiliger wordt binnen de bebouwde kom. “Je haalt namelijk de snelheid van het verkeer er uit. Dat betekent minder ongelukken op plekken waar fietsers en automobilisten het wegvak delen."
Handhaving is belangrijk
Nales hoopt dat meer Gelderse gemeenten het voorbeeld van Oost Gelre gaan volgen. "Belangrijk daarbij is dat automobilisten zich aan de maximumsnelheid van 30 km/u gaan houden. De gemeente zal moeten gaan handhaven”, zegt Nales. “Daar mankeert het nog wel eens aan.” De gemeenteraad van Oost Gelre beslist deze maand over de verkeersaanpassingen.